KAKO U ŠUMAMA RS I VAZDUHOPLOVNOM SERVISU TROŠE NAŠE PARE: Više od pola miliona KM za luksuzna vozila

Piše: Adis ŠUŠNJAR

Javno preduzeće šumarstva (JPŠ) Šume RS u avgustu ove godine pokrenulo je postupak javne nabavke za čak 15 vozila, koje će poreske obveznike koštati oko 557.000 KM, dok je istovremeno u istom mjesecu Vazduhoplovni servis RS odlučio da pokrene postupak kupovine luksuzne limuzine u iznosu oko 64.000 KM.

Posebno interesenatna je nabavka Vazduhoplovnog servisa RS od 13. avgusta ove godine, stručne službe koja je često bila u fokusu zbog zloupotrebe javne imovine, jer je u specifikaciji nabavke navedeno da limuzina mora imati kožom presvučena sjedala (sa opcijom grijanja), električni stakleni panoramski krov, zatamnjena zadnja stakla, itd.

VAZDUHOPLOVNI SERVIS BEZ KONTROLE

U dokumentaciji je navedeno da je nabavka predviđena planom ugovornog organa pod rednim brojem 1, međutim ovaj ugovorni organ nema javno objavljen plan javnih nabavki, što je direktno kršenje člana 17. stav (2) Zakona o javnim nabavkama.

Kada je pak riječ o “aktivnostima” Servisa, podsjećamo da su mediji sprošle godine izvještavali kako je avion “cesna” Vazduhoplovnog servisa korišten za odlazak na odmor Milorada Dodika, predsjednika RS. Prema podacima sa sajta flightradar24.com, koji evidentira letove, cesna je u dva navrata letjela do grčkog ostrva Krf, a čak pet puta do crnogorskog Tivta.

Budžet Vazduhoplovnog servisa RS za prošlu godinu iznosio je nešto više od milion KM, a Glavna služba za reviziju javnog sektora RS je poslednji put kontrolisala njegov rad za 2014. godinu. Tada je utvrđeno da je direktor bio jedina zaposlena osoba te je istovremeno je bio pilot i kapetan posade. Direktor je tada imao osnovnu godišnju platu 50.074 KM, ili 4.172 KM mjesečno.

Podsjećamo, Vazduhoplovni servis RS je osnovan je uredbom Vlade RS kao zajednička stručna služba za obavljanje usluga prevoza na obavljanju službenih poslova predsjednika RS, Narodne skupštine i Vlade RS, no nije poznato ko će koristiti novo luksuzno vozilo i u koje namjene.

JPŠ Šume RS nabavljaju 15 vozila, koja će prosječno po vozilu koštati oko 37.000 KM. U ovoj nabavci, iako su tehničke specifikacije vozila postavljene dosta široko, ipak je prisutno favorizovanje određenih proizvođača u svakom od navedenih lotova zbog čega je samom nabavkom narušen princip nediskriminacije i jednakog tretmana.

Međutim, osim kršenja određenih pravila javnih nabavki, ključno je pitanje opravdanosti trošenja budžetskog novca u teškoj ekonomskoj situaciji u kojoj se nalazi RS i BiH. Da li je u javnom interesu nabavka skupocjenih vozila kada se oba entiteta guše u dugovima.

INSTITUCIJE SVRHA SAME SEBI

Ana Lučić, portparolka Centra civilnih inicijativa (CCI) ističe da u situaciji kada su kreditna zaduženja velika, kada je teška socio-ekonomska situacija, nabavka luksuznih automobila nije prioritet i postoje važnije stvari u koje se mogu uložiti ova sredstva.

Aleksandar Žolja, iz Helsinškog parlamenta građana Banjaluka, navodi kako nabavke skupih automobila i korištenje javne imovine u privatne svrhe možda najočitije pokazuje koliko su institucije vlasti svrha same sebi.

„Nažalost, građani i dalje vjeruju da institucije postoje zbog njih i da će im pomoći. A institucije, koje se ponekad mogu nazvati i privatna preduzeća, i prije svega najviši zvaničnici, tu su da iskoriste mandat od četiri ili više godine da riješe svoje životne probleme, naravno i budućnost svojih bližnjih (ponekad to ide i do praunuka), koristeći moć i resurse države za svoje lične interese“, kaže Žolja, dodavši da su posljedice takvog ponašanje  dugoročene s obzirom na zaduženost zemlje.

„Zaključak je da institucije koje bi trebale da rade na javnom interesu ne postoje, one služe za privatne inetrese, i za uhljebljenje velikog broja partijskih članova, to im je primarna svrha. Potrebno je ponovno propitivanje ideje klasne borbe, jer suština je da imamo birokratski aparat koji predstavlja parazitsku klasu i boraniju, odnosno raju koja mora da radi za njih. Jedna od najvidljivijh posljedica te nepravde se vidi kroz odlazak, prije svega mladih i obrazovanih ljudi iz naše zemlje“, upozorava Žolja.

Komentar iz ovih institucija nismo uspjeli dobiti.

Adis ŠUŠNJAR
Adis ŠUŠNJAR
Bosanskohercegovački novinar. Magistar novinarstva. izvršni urednik portala Inforadar.ba

Povezane vijesti

NAJNOVIJI ČLANCI