GRAĐANI KS ŽRTVE OSVETE SDA: Zašto Vlada FBiH i dalje diskriminira Opću bolnicu Sarajevo

Unazad godinama direktorica KCUS-a Sebija Izetbegović je u više navrata isticala kako je uspjela da sanira dugovanja koja je naslijedila od prethodnih rukovodnih struktura. Ako je uspjela da sanira dugovanja zašto onda velika 32 miliona za KCUS, a nula za Opću bolnicu? I na šta će ta 32 miliona biti utrošena?

„Ovo što su Opću bolnicu dr Abdulah Nakaš isključili iz plana finansijske pomoći je kriminal, čista urota. Ovo je teška, prljava kazna Vlade Federacije prema Kantonu Sarajevo. Ovo je pokušaj napada na Kanton Sarajevo koji je rak rana SDA, i ovo je pokušaj da ostale kantone posvađaju s Kantonom Sarajevo jer je to jedini kanton koji je pilot projekt kako bi ostali kantoni mogli dobro da funkcionišu, kako bi se izašlo iz kruga korupcije i zadovoljile socijalne potrebe građana“, riječi su dr Amele Kuskunović, zastupnice Naše stranke u Predstavničkom domu Parlamenta Federacije BiH.

Povod ovako oštre reakcije dr Kuskunović je odluka Vlade FBiH da u parlamentarnu proceduru po hitnoj proceduri uputi na usvajanje prijedlog Zakona o finansijskoj konsolidaciji i restrukturiranju javnih zdravstvenih ustanova u Federaciji BiH. Ista odluka, treba istači, naišla je i na oštru osudu javnosti u Kantonu Sarajevo.

225 MILIONA ZA SANACIJU, NULA ZA OPĆU BOLNICU

Prema dokumentu dostavljenom zastupnicima Predstavničkog doma, predviđeno je da će federalna Vlada u naredne tri godine za program finansijske konsolidacije, odnosno restrukturiranja univerzitetsko-kliničkim, kantonalnim i općim bolnicama isplatiti 225 miliona KM.

Foto: Prijedlog zakona koji je Novalić uputio u parlamentarnu proceduru po hitnom postupku

No ono što prvo upada u oči u Prijedlogu zakona jeste podatak da se planom finansijske konsolidacije ne predviđa nijedna marka za Opću bolnicu Dr Abdulah Nakaš u Sarajevu koja je, bitno je istači, od izbijanja pandemije COVID-19 preuzela gotovo cjelokupan teret liječenja pacijenata na nivou sarajevskog Kantona.

Za dr Kuskunović ovo je primjer „sramnog dogovora vječnih partnera SDA-HDZ u Vladi Federacije o pokrivanju dugovanja zdravstvenih ustanova, što kantonalnih što tri ustanove tercijarnog nivoa čiji je osnivač sama Vlada FBiH, koja neodoljivo podsjeća na zlu učiteljicu koja namjerno kažnjava najboljeg đaka“.

Kazna za Opću bolnicu, koju je vlast SDA još 2016. bezuspješno pokušala pripojiti KCUS-u (nakon čega su građani organizirali prosvijede), jeste da će biti jedina zdravstvena ustanova koja neće biti pokrivena ovom raspodjelom zbog Kantona Sarajevo, koji nije pod političkom kontrolom, ili jednostavnije, u rukama SDA (i partnerskog HDZ-a).

Kuskunović tvrdi da je na sceni predizborna prljava igra vladajućeg dvojca. Tu tvrdnju potkrjepljuje činjenicom da je Opća bolnica u KS zdravstvena ustanova koja je u toku pandemije pružila 500.000 pregleda te preuzela više od milion usluga. Pri tome, urađeno je 8.000 operacija u samo jednoj godini, a kroz COVID ambulante protokolisano je 10.000 pacijenata.

Kuskunović: Vlada FBiH neodoljivo podsjeća na zlu učiteljicu koja namjerno kažnjava najboljeg đaka

Objektivnog razloga da ne dobiju niti jednu KM iz federalnog budžeta nema. Razlog je, evidentno, politički motiviran i to pokazuje da su SDA i HDZ zarobili Federaciju te da su ove dvije etnonacionalne političke partije spremne i na kažnjavanje građana Sarajeva zato što je Opća bolnica nije pod njihovom kontrolom i u njihovim rukama.

Inače, dugovanja javnih zdravstvih ustanova, zaključno sa 31. decembrom 2020. godine, kada je posljednji put rađena analiza finansijskog stanja, iznosila su 438,7 miliona KM.

U cilju finansijske konsolidacije, prema prijedlogu federalne Vlade, na račune kliničkih bolnica biće uplaćeno 125 miliona, te 100 miliona za kantonalne i opće bolnice.

ČAK 63 MILIONA ZA BOLNICU POD KONTROLOM HDZ-a

Detalji finansijske raspodjele sredstava navedeni su u Članu 20. tačke 3 i Članu 21 tačka 4 prijedloga Zakona o finansijskoj konsolidaciji i restrukturiranju javnih zdravstvenih ustanova:

SKB Mostar (Foto: Bljesak)

(Član 20)

  1. Vlada Federacije će za implementaciju Programa iz stava (2) ovog člana, izdvojiti 125 miliona KM, na teret Budžeta Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Budžet Federacije), a kako slijedi:
  2. a) Klinički centar univerziteta u Sarajevu: 32 miliona KM;
  3. b) Univerzitetski klinički centar Tuzla: 30 miliona KM;
  4. c) Sveučilišna klinička bolnica Mostar: 63 miliona KM.

(Član 21)

  1. Kao podršku u procesu restrukturiranja i sanacije u kantonalnim i općim bolnicama, Vlada Federacije će za ovu svrhu izdvojiti 100 miliona KM, na teret Budžeta Federacije, kako slijedi: Za kantonalne bolnice ukupno 64.500.000 KM.
  • JU Kantonalna bolnica Dr. Safet Mujić Mostar 15.000.000 KM,
  • JU Kantonalna bolnica Zenica 25.000.000 KM,
  • JU Kantonalna bolnica Dr. Irfan Ljubijankić Bihać 18.000.000 KM,
  • Kantonalna bolnica JZU Goražde 1.500.000 KM,
  • Županijska bolnica Orašje 2.000.000 KM,
  • Županijska bolnica „Dr. Fra Mihovil Sučić „Livno 3.000.000 KM.
  1. Za opće bolnice ukupno 35.500.000 KM:
  • JU Opća bolnica Konjic 5.000.000 KM,
  • Opća bolnica „Dr. Mustafa Beganović“ Gračanica 3.000.000 KM,
  • JZU Opća bolnica Sanski Most 3.500.000 KM,
  • JU Bolnica Travnik 13.500.000 KM,
  • Hrvatska bolnica „Dr.fra Mato Nikolić“ 5.000.000 KM,
  • JU Opća bolnica Bugojno 1.500.000 KM,
  • JU Bolnica za plućne bolesti i TBC Travnik 1.000.000 KM,
  • Opća bolnica Jajce 2.000.000 KM,
  • Opća bolnica Tešanj 1.000.000 KM.

Dr Kuskunović, a njeno mišljenje dijele i kolege iz Opće bolnice Sarajevo, ističe da nema ništa protiv finansijske konsolidacije/pomoći ali svim zdravstvenim ustanovama. Podsjeća da zdravstvene ustanove nisu profitabilne ogranizacije, jer  funkcionišu na principu uzajamne solidarnosti, a tako je koncipirano javno zdravstvo BiH i Federacije preuzeto iz prethodnog sistema.

„Stoga loše koncipirane dosadašnje partikularne reforme neće i ne mogu biti postavljene na temelje ekonomski samoodržive usluge. Zato zdravstvene ustanove ne mogu donositi profit i time se otvaraju vrata da njihovi osnivači paušalno podmiruju velike gubitke“, ističe naša sugovornica.

Dakle, daleko najviše novca će biti usmjereno za finansijsku konsolidaciju Sveučilišno-kliničke bolnice Mostar, koja je pod političkom kontrolom HDZ-a, u iznosu od 63 miliona KM. No, valja podvući i da je ta zdravstvena ustanova i najveći gubitaš, odnosno da su njena dugovanja na koncu trećeg kvartala 2021. godine iznosila oko 70 miliona KM. Ipak, kako navodi dr Kuskunović, godinama se ni Služba za reviziju javnog sektora, niti Vlada Federacije nisu pozabavile njenim poslovanjem i ulogom, odnosno odgovornošću menadžmenta za stanje u toj zdravstvenoj ustanovi. A to i ne treba čuditi jer je na njenom čelu gotovo tri decenije provjereni kadar HZD BiH Ante Kvesić.

Foto: Ante Kvesić, provjerni kadar HDZ-a i dugogodišnji direktor SKB Mostar, najodgovorniji za finansijsku dubiozu (Foto: Fokus)

Od finansijske konsolidacije profitirat će i Kliničko-univerzitetski centar Sarajevo (KCUS), za koji je predviđena tranša od 32 miliona maraka. Kuskunović ističe kako nema običaj da imenuje krivce, ali da je je u ovom slučaju nemoguće izaći iz klišea upiranja u jednu osobu.

DOGOVOR PARTNERA SDA-HDZ

U konkretnom slučaju, na čelu KCUS-a, i to u drugom mandatu je Sebija Izetbegović, supruga lidera SDA Bakira Izetbegovića, koja je na tu poziciju kao stranački kadar imenovana u vrijeme dok je njen suprug bio član Predsjedništva BiH. Unazad godinama Sebija Izetbegović je u više navrata isticala kako je uspjela da sanira dugovanja koja je naslijedila od prethodnih rukovodnih struktura, te uvela „red, rad i disciplinu“.

Ako je uspjela da sanira dugovanja postavlja se pitanje zašto onda velika 32 miliona za KCUS? I na šta će ona biti utrošena? S druge strane, red, rad, disciplina i ulaganja ogledaju se u rušenju starih objekata, uređenju parka oko UKCS-a i poboljšanja čistoće, a što je, smatra Kuskunović, bilo nepohodno. No, ono što se mora istači jeste činjenica da je najveću zdravstvenu ustanovu u FBiH tokom mandata Sabije Izetbegović napustilo oko 200 ljekara, profesora i primarijusa. S druge strane, umjesto u nabavku nove medicinske opreme i edukaciju kadra, Izetbegović je ulagala u zapošljavanje zaštitara i postavljanje video nadzora.

Sebija Izetbegović u društvu supruga Bakira: Dva (politička) mandata na čelu UKC Sarajevo obilježena aferama i kontrovernim vođstvom (Photo: Armin Durgut/PIXSELL)

„Sada rad u UKCS podsjeća na velikog brata“, kaže Kuskunović.

Iako SDA i HDZ međusobno funkcioniraju na principu hladnog rata, ipak im je neupitan strateški cilj osvojiti još jedne parlamentarne izbore, po mnogima odsudne, i nastaviti neprincipijelno, koaliciono vladanje zarad vlastite koristi.

Otuda, iako su zastupnici Naše stranke i pojedini opozicioni zastupnički klubovi u Predstavničkom domu u više navrata tokom protekle tri godine od Vlade FBiH tražili da se otvori tematska rasprava o stanju u zdravstvu, to pitanje, i to u formi hitne zakonske procedure, na red dolazi tek u izbornoj godini.

„Ja sam gotovo sigurna da se radi o dogovoru HDZ-a i SDA i vrlo popustljivom stavu premijera Fadila Novalića da se prije izbora pokriju dugovanja bolnica koje su u interesu ove dvije vladajuće stranke. Znači opet se radi o dogovoru, maltretiranju i tamničenju Federacije od ove dvoje partije“, ističe Kuskunović.

Vladajuća osovina SDA i HDZ u Predstavničkom domu ima dovoljno ruku da ovaj zakon usvoji. Razlog je, smatra Kuskunović, politički motiviran i to pokazuje da su SDA i HDZ zarobili Federaciju BiH te da, bez obzira ako ste u službi njenih građana, oni će vas osuditi na nestanak ako prije građana ne stavite njihove interese na listu prioriteta.

Uposlenici i osoblje poručuju da će Opća bolnica Dr Abdulah Nakaš preživjeti i ovaj udar, a na sjednici na kojoj se o prijedlogu zakona bude raspravljalo za očekivat je i obrazloženje da li je „greškom i previdom“ ispala iz plana finansijske konsolidacije i restrukturiranja, ili je u pozadini čista politička osveta Kantonu Sarajevo nad kojim SDA više nema političku (čitaj finansijsku) kontrolu.

Uz ovo pitanje, penzionisani primarius dr Dragan Stevanović ističe da su podjedanko biti i odgovori na druga pitanja. Pa navodi:

Foto: Dr Dragan Stevanović

„Kako je Vlada FBiH onako odoka bacila 10 miliona KM za respiratore,

ista Vlada i isti akteri (od kojih se premijeru i dopremijerki sudi za nesavjesno poslovanje) sada onako od oka bacaju 200 miliona za sanaciju zdravstvenih stanova po kriteriju koji je bez kriterija? Da li su definisani uzroci nelikvidnosti i da li će ih uložena sredstva ukloniti? Postoji li sanacioni plan ustanova koje su nelikvidne? Da li će ista uprava koja je dovela do ovog stanja u bolnicama uspjeti popraviti stanje? Šta bi sa hvalospjevima najbolje menadžmerica u FBiH da je za pet godina sanirala dugove UKC Sarajevo? Da li to opet po kratkom postupku želite likvidirati Opštu bolnicu“?

Stevanović se na kraju pita kako to da u Parlamentu FBiH nisu uspjeli organizovati sjednicu na temu stanja u zdravstvu u FBiH (koju je predsjedavajući Zastupničkog doma Mirsad Zaimović obećao čim se steknu uslovi), a da su se bez analize stekli uslovi za raspodjelu 200 miliona KM?

Gordana KATANA
Gordana KATANA
Bosanskohercegovačka novinarka i građanska aktivistica. Tokom karijere izvještavala za više bh i inostranih medija: Oslobođenje, BHT, BIRN, VOA, RFERL, IWPR, Anadolu Agency, Reuters.

Povezane vijesti

NAJNOVIJI ČLANCI