Javno preduzeće “Bosansko-podrinjske” šume d.o.o. Goražde je u toku prošle godine prekršilo niz zakona, utvrdili su revizori Ureda za reviziju institucija Federacije Bosne i Hercegovine.
Društvo je, navodi se u Izvještaju, zaključivalo ugovore o privremenim i povremenim poslovima (priprema terena za pošumljavanje, pošumljavanje, uređenje lagera, rezanje, cijepanje i slaganje šumskih drvnih sortimenata) sa fizičkim licima za sistematizovana radna mjesta u vrijednosti od 92.479 KM.
Troškovi naknada ostalim fizičkim licima iskazani su u iznosu od 111.214 KM i najvećim dijelom odnose se na isplate po privremenim i povremenim poslovima i ugovorima o djelu.
Preporuke
– Tokom godine angažovano je 51 lice po osnovu privremenih i povremenih poslova. Za navedene poslove tokom godine zaključeno je više ugovora sa istim opisom poslova, koji su se obavljali u kontinuitetu, a ne u periodu od 60 dana kako nalaže Zakon o radu. Također, sa istim fizičkim licima zaključen je ugovor na period od 60 dana za određeni posao te je nakon isteka ugovora o privremenim i povremenim poslovima zaključen novi ugovor uz promjenu radnih zadataka, konstatovali su federalni revizori koji nisu mogli potvrditi opravdanost angažovanja fizičkih lica po ovom osnovu.
Umjesto da koristi svoje resurse i vlastitu radnu snagu, Društvo je za sječu i izvoz drvnih sortimenata angažovalo druga pravna lica čime su stvoreni veliki troškovi.
– Plaće i ostala primanja zaposlenih u tekućoj godini iznose 1.852.347 KM, a usluge u šumarstvu 783.040 KM, što predstavlja 74 posto ukupno ostvarenih poslovnih prihoda. Navedeno ukazuje na činjenicu da je najveći dio ostvarenih prihoda utrošen za ove namjene. Nismo se uvjerili da su se ovi poslovi adekvatno obavljali, jer su resursi najvećim dijelom usmjereni na plaće i troškove usluga u šumarstvu, mišljenja su revizori koji su dali i niz preporuka.
Među njima je i ta da Šume BPK povećaju angažman vlastite radne snage i resursa u odnosu na angažman drugih pravnih lica za obavljanje poslova iz nadležnosti Društva.
Društvo je, u odgovoru revizorima, navelo da je ugovore o privremenim i povremenim poslovima zaključivalo u sezonskoj potrebi za zaposlenicima budući da nije u mogućnosti vlastitom radnom snagom zadovoljiti sve potrebe, da to nisu poslovi koji su sistematizirani i da nema smetnje da jedno lice bude angažovano po osnovu više ugovora o privremenim i povremenim poslovima.
Prekršen je, ističu revizori, i Zakon o javnim nabavkama.
– Kod provođenja postupaka javnih nabavki za iznos od najmanje 112.834 KM Društvo nije
provelo postupak javne nabavke, a za nabavke roba, usluga i radova u iznosu od najmanje 20.674 KM nije odabran pravilan postupak nabavke, tj. vršeno je dijeljenje predmeta nabavke, što nije u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, zaključak je federalnih revizora.
– Iako je Društvo tokom godine u više navrata vršilo izmjene Plana nabavki, usluge sječe, izvoza i izgona šumskih drvnih sortimenata, izrade i sanacije traktorskih vlaka nikada nisu bile predmet izmjena, a kao što vidimo provedeno je istovremeno više postupaka. Stoga ne možemo potvrditi da je Društvo za ove usluge provelo nabavku u skladu s Planom javnih nabavki. Ne možemo potvrditi da je Društvo postupke javnih nabavki u iznosu od najmanje 133.508 KM provelo u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, u dijelu koji se odnosi na odabir odgovarajućeg postupka, tj. dijeljenja predmeta nabavke (20.674 KM) i u dijelu koji se odnosi na izvođenje radova po ranije zaključenim ugovorima, tj. bez provođenja postupka javne nabavke (112.834 KM), što nije u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama i Zakonom o javnim preduzećima, koji nalaže da se sve nabavke moraju provoditi u skladu sa važećim zakonskim propisima, navodi se u Izvještaju.
Uvidom u Plan javnih nabavki za 2023. godinu revizori su konstatovali da nisu detaljno
planirane usluge za poslove sječe, izvoza i izgona šumskih drvnih sortimenata, izrade i sanacije traktorskih vlaka po odjelima i količinama. Predviđeno je provođenje samo jednog postupka nabavke, a izmjenama i dopunama nisu obuhvaćene navedene usluge, iako je provedeno više postupaka. Također, Plan nije objavljen u roku od mjesec dana nakon usvajanja Plana poslovanja. Revizori smatraju da je Društvo provelo više direktnih sporazuma za istu vrstu usluge, te je samim tim vršeno dijeljenje predmeta nabavke i prekoračena je maksimalna dozvoljena vrijednost za provođenje direktnih sporazuma, zbog čega je, smatraju, potrebno provesti transparentniji postupak te u tenderskoj dokumentaciji predmet nabavke podijeliti na lotove u skladu sa određenim kriterijima kako bi se izbjeglo dijeljenje.
Nadalje naglašavaju da godišnji popis imovine i obaveza nije izvršen u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji u FBiH u dijelu koji se odnosi na popis zaliha proizvodnje u toku i gotovih proizvoda, potraživanja i obaveza. Također, imenovanje zaposlenika koji obavljaju poslove u knjigovodstvu u popisne komisije nije u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji u FBiH jer lica koja su materijalno ili finansijski zadužena za sredstva koja se popisuju ne mogu biti određena u komisiju za popis tih sredstava, pojašnjeno je u Izvještaju.
Finansijski izvještaji
Revizori su utvrdili da je ovo preduzeće davalo donacije u humanitarne i sportske aktivnosti (25.466 KM), te troškove kala, rastura, kvara i loma (2.616 KM) iz redovnog poslovanja, na teret rashoda tekućeg perioda, a ne iz ostvarene dobiti.
– Donacije se mogu dodjeljivati samo iz dobiti i takve donacije mogu biti dodijeljene samo za potrebe u oblasti sporta, kulture, socijalne pomoći i humanitarne svrhe. Zakonom je definisano da Nadzorni odbor i Skupština u svakoj fiskalnoj godini, na osnovu dobiti koja je prikazana u finansijskim izvještajima pripremljenim u skladu sa važećim zakonima, odlučuju o iznosu koji će se izdvojiti za donacije u toj godini. Navedeno nije u skladu sa Zakonom o donacijama preduzeća u javnom vlasništvu ili pod javnom kontrolom u FBiH, budući da donacije nisu razmatrali Nadzorni odbor i Skupština Društva, ustvrdili su revizori.