Bosna i Hercegovina nijednu od 15 preporuka Ekspertskog tijela Savjeta Evrope za borbu protiv korupcije (GRECO) u vezi sa sprečavanjem korupcije među članovima parlamenta, sudijama i tužiocima nije sprovela na zadovoljavajući način, pišu Nezavisne.
Što se tiče preporuka koje se odnose na sprečavanje korupcije među poslanicima, vlasti BiH i entiteta trebalo ju, u suštini, da unaprijede i razviju sistem sprečavanja sukoba interesa i da ga ujednače na cijeloj teritoriji BiH, što nije urađeno, kao što nije stvoren okvir za popunjavanje i objavu finansijskih izvještaja poslanika i prijavljivanje imovine bliskih rođaka i ažuriranje tih informacija.
“Trenutno još uvijek ne postoji vjerodostojan i nezavisan mehanizam za rješavanje sukoba interesa ili provjere izjava o imovinskom stanju parlamentaraca na državnom nivou. To zahtijeva odlučno i prioritetno djelovanje”, navedeno je između ostalog u izvještaju o uskađenosti BiH s preporukama GRECO-a koji je u posjedu “Nezavisnih”, u kojem se dodaje i to da nivo neusklađenosti sa preporukama nije “globalno nezadovoljavajući”.
Ipak, u izvještaju se navodi i to da entiteti i Brčko distrikt idu sigurnim koracima ka sprovođenju preporuka GRECO-a u oblasti sprečavanja sukoba interesa i korupcije među poslanicima.
Ništa bolja situacija nije ni kada je u pitanju sprečavanje korupcije među sudijama i tužiocima. Jedna od preporuka bila je da se mijenja zakon u smislu formiranja odvojenih sudskih i tužilačkih podvijeća u Visokom sudskom i tužilačkom savjetu, što naravno nije urađeno. Vlasti BiH ukazale su da je za to potrebna promjena Zakona o VSTS-u koja je u toku i koja će u obzir uzeti preporuke GRECO-a, međutim sam GRECO konstatovao je da se Zakon o VSTS-u “ažurira” još od 2013. godine i da do danas nije ugledao svjetlo dana.
Takođe, GRECO je preporučio i da se razviju efikasan sistem za pregled godišnjih finansijskih izvještaja i odgovarajuće sankcije za nepoštovanje tih propisa te da se osigura objavljivanje finansijskih podataka i lak pristup tim podacima uvažavajući privatnost sudija, tužilaca i njihovih bliskih rođaka, ali ni ta preporuka nije sprovedena.
“Mnoge od potrebnih promjena podliježu izmjenama i dopunama Zakona o VSTS-u. Taj proces već je bio u toku kada je usvojen izvještaj o evaluaciji i razočaravajuće je to što još nije uspješno završen. GRECO poziva vlasti BiH da odlučno ulože napore u tu svrhu”, navodi se u izvještaju.
Marin Mrčela, predsjednik GRECO-a, rekao je da je prošlo više od dvije godine od usvajanja izvještaja o procjeni koji je uradio GRECO, a u kojem je riječ o sprečavanju korupcije među poslanicima, sudijama i tužiocima u BiH te da, nažalost, nijedna od 15 preporuka nije u potpunosti implementirana.
“I dok smo svjesni da se radi na tome, apelujemo na vlasti BiH da ubrzaju svoja reformska nastojanja i usklade se s preporukama GRECO-a što je prije moguće”, rekao je Mrčela, dodajući da je sprečavanje korupcije u zakonodavstvu i pravosuđu od ključnog značaja kako bi se povećalo povjerenje u ove institucije.
Jasmin Emrić, predsjednik Komisije za sprečavanje sukoba interesa BiH, rekao je da su novim zakonom koji je izrađen i koji se nalazi u parlamentarnoj proceduri ispoštovane sve preporuke GRECO-a i da se njime otklanjaju sve nepravilnosti koje je GRECO definisao.
“On je trenutno u parlamentarnoj proceduri i nakon dužeg vremena Savjet ministara BiH dostavio je svoje mišljenje na zakon i nadam se da će biti usvojen u ovom sazivu parlamenta. Bitno je da je u proceduri i u toku parlamentarnog postupka može se samo dograditi da bude bolji”, rekao je Emrić.
11 je djelimično sprovedeno
4 nisu sprovedene
Neke od neispunjenih preporuka
– Ne postoji vjerodostojan i nezavisan mehanizam za rješavanje sukoba interesa ili provjere izjava o imovinskom stanju parlamentaraca
– Vlasti BiH i entiteta trebalo je da unaprijede i razviju sistem sprečavanja sukoba interesa i da ga ujednače na cijeloj teritoriji BiH
– Nije stvoren okvir za popunjavanje i objavu finansijskih izvještaja poslanika i prijavljivanje imovine bliskih rođaka i ažuriranje tih informacija
– Mijenjanje zakona u smislu formiranja odvojenih sudskih i tužilačkih podvijeća u Visokom sudskom i tužilačkom savjetu
– Razvijanje efikasnog sistema za pregled godišnjih finansijskih izvještaja i odgovarajuće sankcije za nepoštovanje tih propisa
– Obezbjeđivanje objavljivanja finansijskih podataka i lak pristup tim podacima uvažavajući privatnost sudija, tužilaca i njihovih bliskih rođaka