HDZ PROTIV MAJORIZACIJE: „EP HZ HB“ poklonila „za reklame“ skoro pola miliona Širokom i Zrinjskom

U ovom slučaju sve je dovedeno do apsurda, jer ako tražite reklamu kod premijerligaša u gradu koji ima jedak klub u Premijer ligi, ili u slučaju Mostara dva, gdje drugog diskvalifikujete uslovima oko kapaciteta stadiona i slično, ne možemo govoriti o aktivnoj i pravičnoj konkurenciji, kaže Srđan Traljić iz TI BiH

I dok su oči javnosti u jeku pandemije koronavirusa uprte u nabavku respiratora čiji su ključni protagonisti kadrovi SDA, gotovo ispod radara je prošlo da je i HDZ BiH koristio svoje kanale u vlasti i državnim firmama da pogoduje sebi bliskim subjektima. Preciznije, JP Elektroprivreda HZHB odlučila je u vrijeme pandemije korone da fudbalskim klubovima Zrinjski i Široki Brijeg isplati po 234.000 KM – za reklamiranje.

Ova firma je 8. maja 2020. godine raspisala javni poziv kroz otvoreni postupak reklamiranja Društva putem nogometnog kluba s područja grada Mostara sa procijenjenom vrijednošću od čak 234.000 KM. Također, 20. maja raspisan je javni natječaj kroz otvoreni postupak reklamiranja Društva putem nogometnog kluba s područja grada Širokog Brijega (Obavještenje o nabavci broj 799-1-2-382-3-313/20) s istom procijenjenom vrijednošću od 234.000 KM.

POZIVI KAO „NACRTANI“ ZA ODABRANE

Naravno, sam način na koji je raspisan ovaj javni natječaj odredio je da se novac eksplicite dijeli za gradove iz kojih dolaze jedina dva kluba u Premijer ligi BiH koja nose hrvatski nacionalni predznak, pokazuje da je u pitanju klasična namještaljka s ciljem pogodovanja ovim klubovima. Iako se u najjačoj, Premijer ligi BiH, takmiče dva kluba iz Mostara, Hrvatski športski klub Zrinjski i Fudbalski klub Velež, svih 234.000 KM je, naravno, dodijeljeno Zrinjskom.

Foto: Stadion pod Bijelim brijegom, nekadašnji dom Veleža, od rata „ukraden” od strane FK Zrinjski

S druge strane, pošto je jedini relevantan tim iz Širokog Brijega koji se takmiči u najjačoj ligi istoimeni klub, drugih 234.000 KM je završilo u kasi ovog kluba.

Ovo nisu jedini primjeri namještanja ugrađenog u poziv.

Da je nabavka reklamiranja JP Elektroprivrede HZHB na području Grada Mostara u suprotnosti s principima nediskriminacije i jednakog tretmana prema Zakonu o javnim nabavkama ukazuju i minimalni zahtjevi u kojima se tražilo da „klub posjeduje odobrenje/licencu za učestvovanje u takmičenju Premijer lige BiH za sezonu 2019./2020. godine, te licencu za učestvovanje u takmičenju UEFA lige za prethodne dvije sezone (2018/2019. i 2019/2020. godina)“.

Također se tražilo i da je klub učestvovao u evropskim takmičenjima (UEFA liga) u prethodne dvije sezone (2018/2019. i 2019/2020. godina). Osim toga, prema zahtjevima JP Elektroprivrede HZHB, klub je morao raspolagati stadionom s digitalnim semaforom i „plutajućom trakom“, stadionom od najmanje 8.000 sjedećih i najmanje 1.000 natkrivenih sjedećih mjesta te imati reflektorsku rasvjetu za igranje noćnih utakmica.

Drugim riječima, uslovi konkursa za Mostar doslovno su nacrtani na način da ih ispunjava jedino HŠK Zrinjski, a da i od mogućnosti da uopšte i uđe u obzir za razmatranje bude otpisan drugi klub iz Mostara, FK Velež, kao i sva druga sportska udruženja iz ovog grada.

Napomenimo da je HŠK Zrinjski također nabavke u istom iznosu dobio i 2015., 2017., 2018. i 2019. godine, samostalno ili kao dio grupe ponuđača.

Foto: Stadion Širokog brijega „Pecara“

Također, nabavka reklamiranja na području grada Široki Brijeg je u suprotnosti s principima nediskriminacije i jednakog tretmana Zakona o javnim nabavkama BiH. Od ponuđača u ovom slučaju se također tražilo odobrenje/licenca za učešće u takmičenju Premijer lige BiH, odobrenje/licencu za učešće u UEFA takmičenjima, te da ponuđač ima stadion opremljenim digitalnim semaforom i „plutajućom trakom“, najmanje 5.000 sjedećih mjesta od čega najmanje 3.000 natkrivenih sjedećih mjesta te reflektorsku rasvjetu za igranje noćnih utakmica.

Drugim riječima, doslovno je opisan NK Široki Brijeg sa svojim kapacitetima, koji je takođe nabavke u istom iznosu dobio i 2016., 2017., 2018. i 2019. godine, samostalno ili u saradnji sa nekim drugim ponuđačima.

JAVNI NATJEČAJI DOVEDENI DO APSURDA

Tako je JP Elektroprivreda HZHB, koje je pod dugogodišnjom političkom kontrolom HDZ-a BiH, bez imalo ustručavanja raspisalo unaprijed namješteni poziv, ne libeći se derogirati zakone ove države samim njegovim sadržajem.

Srđan Traljić, istraživač iz Transparency Internationala BiH, ističe da su u čitavom postupku nabavke sporne dvije stvari. Prva je problem ograničavanja konkurencije u javnim nabavkama.

„S obzirom da JP Elektroprivreda HZHB nabavlja usluge reklamiranja, ovde bi trebao da važi opšti princip Zakona o javnim nabavkama – da se svim ponuđačima omogući jednak i nediskriminirajući pristup i da se osigura aktivna i pravična konkurencija. U ovom slučaju to je dovedeno do apsurda, jer ako tražite reklamu kod premijerligaša u gradu koji ima jedak klub u Premijer ligi, ili u slučaju Mostara dva, gdje drugog diskvalifikujete uslovima oko kapaciteta stadiona i sl., ne možemo govoriti o aktivnoj i pravičnoj konkurenciji.“

Traljić, također, ističe da je osim direktnog pogodovanja da dva kluba s hrvatskim nacionalnim predznakom dobiju tender, možda i veći problem sama svrha ovog reklamiranja.

Traljić: Preduzeće kojem uopšte ne treba reklama postaje jedan od glavnih oglašivača

„Preduzeće koje ima apsolutni monopol na tržištu i kojem uopšte ne treba reklama postaje jedan od vodećih oglašivača na tržištu. Ne radi se samo o ova dva kluba, reklamiraju se i u mnogim drugim sportskim klubovima s tim što daju manje iznose. Takođe reklamiraju se i u brojnim provladinim medijima, udruženjima koja su bliska vlasti i na kraju u vjerskim zajednicama. Nije sporno da se pomažu sportski klubovi, ali to u svakom slučaju nije posao javnog preduzeća. To je posao organa izvršne vlasti koje, ako već dijele sredstva sportskim klubovima, to moraju raditi na osnovu javnog poziva i jasno utvrđenih kriterija“, navodi Traljić.

Podsjeća da veliki problem predstavlja i sam Zakona o javnim nabavkama, koji predviđa male ili gotovo nikakve sankcije za ozbiljne zloupotrebe. U ovom slučaju, ako drugi ponuđač ne izjavi žalbu i ne zaustavi postupak, mala je vjerovatnoća da bi simbolične kazne koje izriču nadležni organi mogle dovesti do toga da se isto pogodovanje i favoriziranje ne ponovi i naredne godine.

Drugim riječima, Zakon o javnim nabavkama ciljano je skrojen tako da vladajućim stranakama daje gotovo otvorene ruke da tendere i konkurse kroje na način da državni budžet i javne kompanije koriste za dodjeljivanje sredstava stranački favorizovanim sportskim, medijskim i privrednim subjektima.

Za razliku od ostatka ekonomije, očigledno je da JP Elektroprivreda HZHB ima novca za rasipanje i u ova krizna vremena, naročito nakon što se riješila dugogodišnjeg „balasta“ u vidu subvencija cijene električne energije za potrebe mostarskog Aluminija koji im je, prema podacima ove firme, u 2019. umanjio prihode za 6,8%, ali istovremeno umanjio i rashode za 10,9%.

Povezane vijesti

NAJNOVIJI ČLANCI