Piše: Nermin BISE
Političke stranke u Bosni i Hercegovini nisu posvećivale dovoljno pažnje izbornim sloganima i porukama sa velikih panoa i bilborda, odnosno nisu ih provodili u djelo proteklih godina, od rata naovamo.
Kada su u pitanju parlamentarni izbori 2018. godine, tek je jedna stranka – SNSD, do sada izašla sa sloganom, ali o tome nešto kasnije.
Iz dosadašnjeg iskustva može se zaključiti da slogani često i nemaju veze s onim što stranke praktično rade na terenu, no, ima i izuzetaka. Primjer su dosadašnji slogani HDZ-a. Ova stranka, također, još nije izašla sa sloganom za predstojeće izbore, pa ćemo se dok to ne objelodane posvetiti njihovim sloganima na posljednjim izborima. Dvije su ključne poruke koje je HDZ uputio biračima i javnosti dominirale, a to su: Završimo započeto i Hrvatski odgovor.
HDZ “NAJDOSLJEDNIJI” SLOGANIMA
HDZ na terenu završava započeto tako što su, recimo, zaokružili svoju vlast i uticaj na prostoru Federacije BiH gdje imaju političku moć i snagu. To su nekolika kantona gdje se na terenu još uvijek ne odustaje od Herceg-Bosne ili trećeg entiteta.
Taj projekat je započeo devedesetih godina i još uvijek nije završen, međutim HDZ i lider te stranke Dragan Čović predano rade na završavanju započetog, iako sve traje više od 20 godina i pitanje je koliko još vremena imaju da završe započeti posao.
Slogan Hrvatski odgovor također bi se mogao provući kroz završavanje započetog. Bit će zanimljivo sačekati pod kojim će sloganom HDZ izaći na ovogodišnje parlamentarne izbore.
Vodeća bošnjačka stranka – SDA, imala je velike i krupne promašaje od rata naovamo, i gotovo uvijek bi se sve završavalo upravo suprotno onome što su poručivali u svojim sloganima. Možda i najupečatjiviji svojevremeno je bio slogan Nadglasajmo nepravdu i laž, što u slučaju ove stranke zvuči otpilike kao kad bi Milorad Dodik izašao sa parolom Naša država Bosna.
S druge strane, jedan od najpoznatijih je U jedinstvu je snaga, a ovaj slogan je, može se reći, bio djelotovoran na posljednjim izborima. Međutim, od jedinstva i snage danas nije ostalo ništa. Stranka se pocijepala i raspala pred ove izbore da je teško sve to sastaviti i zakrpiti, pa čak i nabrojati u jednom tekstu. Na lokalnim izborima 2016. SDA je izgubila nekoliko velikih gradova, a uoči ovih izbora SDA je bez snage i jedinstva i pred njom su evidentno vrlo neizvjesni izbori na kojima će, prema mnogim istraživanjima, doživjeti težak poraz.
Vrijedi se prisjetiti i slogana ove stranke korištenog na posljednjim općim izborima 2014 godine – Narod zna, što je valjda trebalo značiti uvjerljivost i dominaciju SDA i sigurnost u to da ih narod neće iznevjeriti. Međutim, kako su se u samoj stranci zavadili i na koncu i razjedinili i taj slogan bio mogao u oktobru 2018. polučiti negativnim rezultatom po SDA.
NI LJEVICA NIJE OPRAVDALA SLOGANE
Kada je, pak, u pitanju još jedna velika bh. partija – SDP, jedna od njihovih najupečatljivijih pobjeda dogodila se na parlamentarnih izborima 2010. godine, kada su koristili slogan Država za čovjeka.
Vrijedi podsjetiti, čitava kampanja SDP-a te godine odrađena je na vrhunskom nivou, što je, uz sve ranije protračene godine vladavine SDA, biračima bilo dovoljno da SDP-u ukažu veliko povjerenje. No, ova partija to povjerenje kasnije nije uspjela da materijalizira, pa su se, kao i kad su u pitanju druge velike bh. partije, na društvenim mrežama kasnije pojavile i “protuparole” satiričnog tipa, kao što je Ne ljuti se čovječe.
Cijelu tu situaciju lijevo od centra iskorisila je Demokratska fronta SDP-ovog “disidenta” Željka Komšića, koja je faktički zamijenila SDP 2014. godine (no DF pogotovo nije opravdao povjerenje, pa je odmah kažnjen na lokalnim izborima 2016. godine). Za predstojeće izbore SDP još nije izašao s sloganom, ali uporno guraju svoj Plan 10 iz kojeg možda i nastane novi slogan.
Od svih partija iz Republike Srpske, ali i općenito iz BiH, za sada je samo SNSD Milorada Dodika izašao sa sloganom, a on glasi Pod zastavom Srpske. No, ovaj slogan odmah je doživio svoj ”krešendo” na društvenim mrežama, jer su se već mogla čuti mišljenja kako neodoljivo podsjeća na ime filmskog ostvarenja Pod zastavom Muhameda, kao i ocjene da se lider SNSD-a “očito nagledao filma” o poslaniku Muhamedu.
Šta će Dodikovoj stranci i samome njemu donijeti taj slogan – vidjet ćemo u oktobru. Dosadašnji slogani, kao što su bili Moja kuća Srpska, pa onda Srpska, kuća do kuće, ili Srpska zauvijek, po oprobanom receptu nacionalno idnoktriniranog birača SNSD-a, koji je ubijeđn da “padne li SNSD – pada i RS”, donosili su garantiran uspjeh.
CILJANO NA NACIONALNI ZANOS
Ovi slogani možda nisu bili odlučujući faktor za pobjedu ove stranke u RS, ali su palili. S ove distance je, međutim, jasno da za birače i građane RS svih ovih godina u toj kući nije bilo mjesta. Bila je pretjesna za njih.
Njihovi najveći rivali – SDS, partija koja je do 2006. bila dominantna, a od tog perioda joj nikako ne uspijeva da povrati vlast u ovom entitetu od SNSD-a, također su od rata naovamo svojim sloganima uglavnom ciljali na nacionalni zanos i patriotizam glasačkog tijela kojem su se obračali.
Pa je tako bilo slogana od Glasajmo Srpski (2000. godine), ili Bože pravde (2008.), pa do nešto sterilnijeg Vrijeme je za pobjedu, 2016. godine. Slučajnost ili ne, ali SDS je osvario najbolje rezultate upravo kad je koristio nacionalne i nacionalističke slogane.
Kao zaključak se snažno nameće dojam da većinu slogana naših političkih partija rade ljudi, agencije i marketinški “stručnjaci” dovedeni preko veze, uz naravno, časne izuzetke.
Na zapadu je politički marketing postao svojevrsna nauka, no u BiH je još sve u zaostaloj fazi razvoja, kakvo je zapravo naše cjelokupno društvo.