Kada RUGIP nabavlja higijenska sredstva, briše se i konurencija na tenderima

Piše: Miljan Kovač/Impuls

Eventualna konkurencija se unaprijed eliminiše uslovima navedenim u tenderskoj dokumentaciji. Po svemu sudeći, niko sem Keckoma ne može nabaviti tako precizno u tenderskoj dokumentaciji opisane proizvode.

RUGIP-u je vrlo bitno koje boje su krpe za brisanje prašine, kakog je sastava mop, a koliko šavova ima metla. Sve je propisano stavku po stavku, tako da je „pometena“ svaka mogućnost konkurencije. Sem toga i Keckom „velikodušno“ svaki put dostavi ponudu nekoliko maraka nižu od procijenjene vrijednosti posla, tako da dileme u izboru ponuđača nema.

Uostalom, ako neko zna kako se sve pobjeđuje na tenderima onda je to osnivač Keckoma Rajko Kecman, inače javnosti poznat i kao osnivač Udruženja građana „Tender“.

Ako se neko ne sjeća – riječ je o onom udruženju koje je godinama unazad u medijima iznosilo šokantne podatke o namještenim tenderima i drugim zloupotrebama u sistemu javnih nabavki u Bosni i Hercegovni. Zaista malo je šta u tom sistemu čisto, na što je Kecmanović u niz navrata ukazao.

Četiri boje – jedan ponuđač

U RUGIP-u ništa ne prepuštaju slučaju, pa je tako u tenderskoj dokumentaciji do najsitnijih detalja navedena specifikacija proizvoda koji se traže od ponuđača.

Primjera radi, magična krpa za brisanje poda, mora biti minimalnih dimenzija 40 x 40 cm, obavezno u četiri boje i to isključivo: crvena, plava, žuta i zelena. Precizno je naveden i sastav materijala krpe: 80% poliester, 20% poliamid. Truleks krpe moraju biti po tri u jednom pakovanju sastava: 70% visokoza, 30% pamuk. Ko nema da ponudi mop za brisanje poda dug tačno 47, a širok 15 cm, onda na tenderu nema šta ni da traži.

Isto je i sa sredstvom za čišćenje stakla koje ne smije imati više od 5% anionskih aktivnih tvari, ali obavezno mora biti u pakovanju od 750 ml.

 

I tako stavku po stavku od 2021. godine, kada je Keckom prvi put dobio posao nabavke higijene za ovu instituciju do danas, iz godine u godinu, briše se moguća konkurencija u proceduri javnih nabavki.

 

Jedino cijena nabavke raste. Tako je za ovaj posao 2021. godine Keckom inkasirao 64 986 maraka, naredne godine nekoliko hiljada više, da bi već 2023. godine cijena proizvoda, koje po propisanim specifikacijama izgleda niko drugi ne može nabaviti iznosila cca 115 000 maraka.

Prošle godine 119 639 maraka, dok je ove godine cijena Keckomovih „vrlo specifičnih“ proizvoda porasla na 128 203 KM. Odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača direktor RUGIP-a Dragan Stanković, potpisao je 30. aprila ove godine.

Foto: BN

Iz dokumentacije je vidljivo da je maksimalna vrijednost ugovora procijenjena na 128 205 maraka, naravno bez PDV-a. Dvije marke niža ponuda Keckoma, koji je kao i prethodnih godina jedini dostavio ponudu za ovu nabavku, bila je „ponuda koja se ne odbija“.

Ako mora i po zakonu

Zakon propisuje da ugovorni organ u tenderskoj dokumentaciji od potencijalnih ponuđača može zahtijevati da su u prethodnom periodu realizovali jedan ili više ugovora određene vrijednosti. Ta vrijednost ne može prelaziti ukupnu procijenjenu vrijednost ugovora.

 

Primjera radi, prošle godine je od ponuđača traženo da su u protekle dvije godine realizovali najmanje jedan ugovor „čiji su karakter i kompleksnost isti ili slični predmetnom postupku nabavke“.

 

Dalje se navodi da se podrazumijeva da vrijednost tog ugovora nije manja od 119 000 KM bez PDV-a. Inače, procijenjena vrijednost ugovora za nabavku higijenskih sredstava prošle godine iznosila je 119 658 KM.

 

Zakon, međutim, ne zabranjuje ugovornom organu da od eventualnih ponuđača traži niži iznos prethodno realizovanih poslova. Navođenje maksimalne cijene, smatraju stručnjaci iz oblasti javnih nabavki, takođe je jedan od načina eliminacije konkurenciije iz postupka javne nabavke.

Riječ je o svojevrsnom nedostatku zakona koji ostavlja prostor za zloupotrebe.

 

Smisao te odredbe je da se obezbijede najbolji eventualni ponuđači, koji su imali isto ili slično iskustvo kako bi se eliminisali oni neozbiljni ponuđači, koji nemaju to iskustvo.

Ono što jeste slučaj u cijeloj Bosni i Hercegovini je kod nekih nabavki, pogotovo one koje su rjeđe, da se jedan ponuđač uvede u posao i da se ubuduće konkurencija eliminiše na način da se traži izvršenje sličnog posla koji je samo on radio, pogotovo kod nabavki većih vrijednosti“, kaže Damjan Ožegović iz Transparency internationala BiH.

On upozorava da se ova stavka u zakonu pokazala kao ograničavajuća kod javnih nabavki, jer ograničava konkurentnost. Pojedine veće nabavke bi mogla da realizuje i grupa ponuđača koja ispunjava sve ostale uslove, ali eto nemaju realizovane slične poslove u traženom iznosu.

Stručnjaci upozoravaju da se na ovaj način tržište neće nikada proširiti, zbog čega i imamo situaciju da uvijek isti ponuđači kod određenih ugovornih organa dobijaju poslove.

Keckomove nabavke RUGIP-u savršen su primjer, kako se „čisti“ konkurecija – svih boja.

Povezane vijesti

NAJNOVIJI ČLANCI