Željeznice Republike Srpske uskoro bi pod netransparentnim uslovima mogle postati vlasništvo investitora iz Kine, tvrde naši izvori. U prilog ovoj tvrdnji idu i sastanci koje su s potencijalnim kineskim investitorima u proteklom periodu imali predstavnici Vlade RS i ovog javnog preduzeća.
Piše: Miljan Kovač
Krajem maja mjeseca u Kini su boravili resorni ministar Nedjeljko Čubrilović i Slađan Jović generalni direktor ŽRS gdje su se sastali s predstavnicima kompanije China Railway International Co.,Ltd (CRI). Jedino što je javnost s tog sastanka saznala jeste da je ova kompanija koja se bavi izgradnjom željezničke infrastrukture „ozbiljno zainteresovana“ za investicije u željeznički saobraćaj RS.
Međutim, još u septembru prošle godine ministar Čubrilović je sa drugom kineskom kompanijom, Qiqihar Rolling Stock Co.LTD (CRRC), potpisao memorandum o „saradnji na jačanju i unapređenju radioničkih kapaciteta“ Željeznica RS. Ovim memorandumom, stvoreni su uslovi za nabavku lokomotiva i vagona od kineske kompanije, čime se unaprijed eliminiše moguća konkurencija, tvrde stručnjaci iz oblasti javnih nabavki.
Javna tajna
Interesantno je da ministar i menadžment ŽRS vode razgovore s kineskim kompanijama o pojedinim dijelovima Željeznica RS, iako proces restrukturiranja ovog javnog preduzeće još nije završen. Tek okončanjem tog procesa ŽRS bi trebale biti pretvorene u holding koji se sastoji od tri zavisna preduzeća, tako da bi infrastruktura bila odvojena od putničkog i teretnog saobraćaja.
Nisu problem investicije koje bi više nego dobro došle ovom prezaduženom preduzeću, kažu sagovornici, problem je način na koji se i ovaj put sve skriva od očiju javnosti, pa i rizici koje poslovanje s kineskim investitorima sa sobom nose.
Foto: ŽRS
Prilikom potpisivanja memoranduma sa predstavnicima kompanije CRRC septembra prošle godine ministar Čubrilović je rekao da je taj dokument rezultat „uspješne saradnje Ministarstva saobraćaja i veza Republike Srpske i kompanije CRRC, što će doprinijeti dalјem razvoju, unapređenju i realizaciji strateških planova iz oblasti želјezničkog saobraćaja“.
Otprilike to je sve što je javnost do danas mogla saznati o prirodi saradnje sa ovim mogućim investitorom. O iznosu investicije, rokovima, a pogotovo o načinima na koja bi ona bila realizovana nije bilo riječi.
Ista situacija ponovljena je i krajem maja nakon sastanka sa predstavnicima (CRI).
Foto: Vlada RS
O javnosti nepoznatim detaljima odgovore nismo dobili ni od ministra Čubrilovića, koji nije odgovarao na naše pozive, a ni na upućena pitanja.
Nešto otvoreniji za razgovor bio je generalni direktor ŽRS Slađan Jović.
On negira da je sa kineskim investitorom bilo razgovora o privatizaciji Željeznica. Međutim, već iduće godine očekuje početak „izvođenja radova“ na infrastrukturi i nabavci voznih sredstava. Očekuje i da će u prvoj fazi biti realizovana investicija vrijedna oko 100 miliona evra.
„Nismo razgovarali na temu privatizacije, mi smo razgovarali da obnovimo kako našu infrastrukturu na kojoj gazduje RS, tako isto da vozna sredstva u pogledu vučnih vozila odnosno lokomotiva, a isto tako putničkih garnitura da poboljšamo i unaprijedimo putčki saobraćaj u RS“, rekao je Jović Impulsu.
Foto: Ringier
Međutim, prethodno, kako je potvrdio mora biti okončan proces rekonstrukcije preduzeća.
Kinezi preko reda
Kako je još početkom maja najavio izvršni direktor ŽRS, Dragan Zelenović, u tom preduzeću bi do kraja ove godine trebao biti završen proces restrukturiranja.
Ovaj proces, koji se provodi još od 2017. godine uz pomoć 100 miliona maraka kredita Svjetske banke, trebao je biti okončan do kraja 2021. Međutim svi rokovi su probijeni.
Treba napomenuti i da su prošlu godinu ŽRS okončale sa kumuliranim gubitkom od oko 143 miliona maraka.
Planom restrukturiranja predviđena je i konverzija duga u kapital. Na ovaj način bi, kako je najavljeno, RS trebala postati vlasnik više od 90 odsto akcija Željeznica.
Na taj način bi, tvrde naši sagovornici, bio pojednostavljen put kineskom preuzimanju ovog preduzeće, a Vladi RS za davanje garancija bankarima.
„Kako je moguće da se razgovara sa dva navodna investitora iako nije završeno restrukturiranje preduzeća i još se ne zna da li će i kako proces biti okončan. Šta mi trebamo dati Kinezima kao garanciju za te investicije? To bi ministar trebao saopštiti“, kaže naš sagovornik iz ŽRS (ime poznato redakciji). Prema njegovim tvrdnjama, postoji ozbiljna opasnost da RS istovremeno proda ŽRS u bescjenje, a istovremeno založi svoju imovinu kao garanciju za kinesku investiciju.
U prilog ovakvim tvrdnjama su i negativna iskustva sa kineskim investitorima kroz brojne projekte u Bosni i Hercegovini.
S druge strane je činjenica da je Kina kroz inicijativu „pojas i put“ uložila brojna sredstva u mnoge zemlje uključujući i zemlje EU.
Investicijama se, kažu u Transparency international BiH (TI BiH) niko ne protivi, problemi su sistemske prirode.
„Tamo gdje su postojali dobri zakoni kineski investitori su se prilagođavali tim zakonima i normalno poslovali. Međutim tamo gdje su nailazili na slab sistem koristili su slabosti sistema. Brojne zemlje upadale su u te zamke, gdje su ostajale i bez značajnih javnih preduzeća, jer nisu mogle da vraćaju određene kredite“, upozorava Srđan Traljić iz TI BiH.
China Railway International je uveliko prisutna u regionu, a u Beogradu je još 2017. godine osnovan i ogranak ove kompanije, za potrebe poslovanja u regionu. Kompanija realizuje izgradnju željezničke pruge Novi Sad – Subotica, a konačan cilj je povezivanje modernom željeznicom Beograda i Budimpšete.
Projekat je dio kineske inicijative „Jedan pojas, jedan put“ čiji je cilj da kineske firme dođu do novih trgovinskih partnera u inostranstvu. U ovakve planove uklapaju se i kineske ambicije prema željezničkom saobraćaju u regionu. Ko će na kraju platiti ceh nove kineske investicije, ostaje da se vidi.