Ministarstvo finansija FBiH na čijem čelu je ministar Toni Kraljević (HDZBiH), prema nalazima federalnih revizora, eklatantno je kršilo Zakon o budžetima kao i Zakon o zdravstvenom osiguranju FBIH zbog drastičnog smanjivanja sredstva za Fond solidarnosti. Taj novac je, zaključili su, u konačnici smanjen za pacijente koji su na listama čekanja za kupovinu lijekova.
Sve ovo je u konačnici prošlo i na Vladi FBiH na čelu s premijerom FBiH, jednako kao i, kako su federalni revizori ustanovili, neosnovana davanje javnog novca Aluminiju.
Ignorisali i Parlament
Naime, revizori su ustanovili da za finansiranje Fonda solidarnosti nisu obezbijeđena sredstva u iznosu ukupnih prihoda ostvarenih po osnovu doprinosa za obavezno zdravstveno osiguranje, s obzirom na to da je Budžetom FBiH za 2023. godinu Fondu odobreno 51.650.000 KM, dok su prihodi od doprinosa navedenu godinu iznosili 203.802.658 KM. Navedeno, istaknuli su, nije u skladu s članom 82. Zakona o zdravstvenom osiguranju, piše Fokus.
Kao i prethodnih godina, naveli su, Federalni zavod zdravstvenog osiguranja i reosiguranja prilikom dostavljanja budžetskog zahtjeva za potrebe finansiranja Fonda solidarnosti tražio je osiguranje sredstava u ukupnom iznosu od 84.800.117 KM budući da je istaknut problem finansiranja postojeće Liste lijekova Fonda solidarnosti i kupovine lijekova pacijentima koji se nalaze na Listama čekanja.
-Također, traženi iznos od 84.800.117 KM za finansiranje Fonda solidarnosti značajno je manji u odnosu na sredstva koja mu pripadaju u skladu s članom 82. Zakona o zdravstvenom osiguranju, jer je ovim Zakonom decidno propisano da se iz Budžeta FBiH trebaju obezbijediti sredstva u istom iznosu koliko se izdvajaju iz obaveznih doprinosa za zdravstveno osiguranje. Zbog navedenog ne možemo potvrditi da je Ministarstvo finansija osiguralo da se planiranje i odobravanje potrebnog iznosa sredstava za finansiranje Fonda solidarnosti vrši u skladu sa članom 27. Zakona o budžetima u FBiH, kojim je definisan način usvajanja finansijskog plana vanbudžetskog fonda – jedan je od nalaza revizora.
Navode da odobreni iznos tekućeg transfera za finansiranje Fonda solidarnosti iz Budžeta FBiH za 2023. godinu u iznosu od 33.500.000 KM predstavlja samo 10,2% od planiranih prihoda od doprinosa, što nije u skladu s članom 82. Zakona o zdravstvenom osiguranju.
-Navedeno ima za posljedicu neravnopravan položaj u pogledu ostvarivanja prava osiguranih lica i nepružanje prava liječenja pacijentima u propisanom obimu, što nije u skladu sa članovima 11. i 82. Zakona o zdravstvenom osiguranju. Odbor za ekonomsku i finansijsku politiku Predstavničkog doma Parlamenta FBiH je 14. 3. 2023. godine razmatrao Inicijativu za usklađivanje Prijedloga Budžeta FBiH za 2023. godinu sa Zakonom o zdravstvenom osiguranju u pogledu finansiranja rada Fonda solidarnosti, te usvojio Zaključak da Vlada FBiH prilikom izrade Rebalansa Budžeta FBiH za 2023. godinu usvoji budžetski zahtjev Zavoda zdravstvenog osiguranja i reosiguranja FBiH za 2023. godinu i u DOB-u planira usvajanje budžetskog zahtjeva za period 2023-2025. godine – istaknuli su revizori.
Finansiranje Aluminija
Izmjenama i dopunama Budžeta FBiH povećana su odobrena sredstva za 10.000.000 KM i izvršene preraspodjele, tako da je operativnim budžetom za Fond solidarnosti izdvojeno 51.650.000 KM, što je, zaključili su, i dalje ispod traženog iznosa od 84.800.117 KM.
S druge strane, revizijom subvencija privatnim preduzećima za uvezivanje radnog staža revizori su utvrdili je da su sredstva u iznosu od 300.819 KM po Programu utroška sredstava Subvencije privatnim preduzećima i preduzetnicima za uvezivanje radnog staža za 2023. godinu odobrena preduzeću „Aluminij“ d.d. Mostar, iako ovo preduzeće nije imalo pravo učešća, odnosno kriterij za dodjelu sredstava kojim je određeno pravo učešća nije definisan sa stanovišta većinskog učešća privatnog vlasništva u kapitalu korisnika finansijske pomoći, jer su sredstva namijenjena za dodjelu privatnim preduzećima.
-Programom je propisano da je korisnik pomoći privatno preduzeće u čijem je osnovnom kapitalu kapital Federacije BiH ili bilo kojeg nivoa vlasti u Federaciji BiH zastupljen sa manje od 50% vlasništva. Naime, preduzeće „Aluminij“ d.d. Mostar ima mješovitu strukturu kapitala sa vlasničkim udjelima: Vlada FBiH 44%, Vlada Republike Hrvatske 12% i pojedinačni dioničari 44% – kapital u privatnom vlasništvu. Shodno tome, preduzeće nije u većinskom vlasništvu FBiH, ali nije ni u većinskom privatnom vlasništvu, zbog čega nije ispunjavalo osnovni kriterij za učešće i izbor korisnika sredstava finansijske pomoći – zaključili su revizori.
Pored navedenog, Programom su odobrena sredstva za uvezivanje radnog staža po osnovu neizmirenih doprinosa za PIO koji su obračunati na bruto plaće veće od zakonom utvrđenih minimalnih u FBiH, još jedan je od zaključaka revizora.