‘PUTEVI BUDUĆNOSTI’: Funkcionerska kampanja Aleksandra Vučića na RTRS

U emisiji „Republika“ emitovanoj na RTRS 4. decembra pored promocije nove putne infrastrukture i gradnje puta Bijeljina-Rača jasno je uočljiva i funkcionerska kampanja Aleksandra Vučića, predsjednika Republike Srbije.

U prilogu dugom osam i po minuta prezentovane su izjave Aleksandra Vučića, predsjednika Republike Srbije i Milorada Dodika, predsjednika bh. entiteta Republika Srpska. Da li je riječ o prilogu koji je finansiran iz sredstava za promociju izgrađenih i započetih dionica autoputeva u RS ostaje nejasno, s obzirom da program nije bio označen kao plaćen. Podsjetimo, Autoputevi RS izdvojili su ove godine 595 000 KM za promociju započetih i izgrađenih dionica autoputeva u RS. Ostaje nepoznanica da li je promocija uopšte plaćena ili se radi o besplatnoj podršci javnog emitera RTRS predsjedniku Srbije.

Zlatko Minić iz organizacije Transparentnost Srbija kaže za InfoRadar da je ovo očigledan primjer funkcionerske kampanje.

„To su aktivnosti koje nisu ni morale da se dese ili su morale da prođu bez funkcionera ili su prosto bile smišljene da bi funkcioner koji predstavlja političku opciju dobio onaj prostor u medijima u terminu u kome ne idu izborni blokovi koje retko ko gleda. Za nas su ovakve posete gradilištima i otvaranja početaka radova nesporno promotivne aktivnosti. Kad se to dešava u vreme izborne kampanje mi to nazivamo funkcionerskom kampanjom“ – kaže Minić.

Minić ocjenjuje da funkcionerska kampanja traje i u neizbornom periodu.

„Vučić to radi od 2014. u kontinuitetu, tvrdeći da je njegov posao da posećuje sve živo i otvara, i to se značajno intenzivira. Postoje neki funkcioneri na snimku sa ovog gradilišta, vidi se Goran Vesić, koji su specifični po tom pitanju što imaju više promotivnih aktivnosti nego što traje kampanja. U našem posljednjem preseku zadnjih 30 dana Vesić ima 37 promotivnih aktivnosti“ – kaže Minić.

Prema njegovim riječima dobija se utisak da je riječ o većem i širem aranžmanu.

Snimak iz emisije “Republika” emitovane na RTRS

„U malobrojnim medijima koji imaju kritički otklon a posebno na društvenim mrežama postavlja se pitanje da li se i koliko sprema dovođenje rezervnih glasača za potrebe lokalnih izbora u Srbiji. Ljudi se prijavljuju na neke adrese u Srbiji, posebno u Beogradu koji je najugroženiji Srpskoj naprednoj stranci, postavlja se pitanje da li je to deo aranžmana između dva suverena lidera u Srbiji i Republici Srpskoj“ – ističe Minić za InfoRadar.

„U najširem smislu, kako mi to gledamo, ovo spada u funckionersku kampanju za predstojeće izbore. Ipak, s pravnog aspekta se ne može tako tretirati iz dva razloga: jedan je činjenica da RTRS nije u radio registru naše radiodifuzne agencije (REM)  pa ne  podleže nadležnosti i ne može se podneti prigovor. Takođe, zabrana se odnosi na one koji su kandidati, što Aleksandar Vučić nije“ – kaže Vladimir Erceg iz organizacije CRTA za InfoRadar.

Prof. dr Vuk Vučetić, komunikolog, ističe da se predizborne kampanje sve više fokusiraju na političke lidere a ne na političke ideje. Javna sfera se kontaminira i doprinosi otupljivanju kritičke oštrice kod publike, ističe Vučetić.

„Vrlo često se organizuju različiti pseudo događaji koji ciljaju na privlačenje medijske pažnje a koji u suštini nemaju nikakvu informativnu vrijednost. Permanentno kreiranje promotivnih pseudo događaja je takođe sastavni dio savremenih trendova u oblasti političkog marketinga i političke komunikacije koji predstavljaju dio tzv. amerikanizacije političke komunikacije. Može se zapravo reći da savremeni političari nastoje da na neki način zabave birače kako bi obezbijedili političke poene“ – zaključuje Vučetić.

Pored oglašavanja Aleksandra Vučića u kontekstu izgradnje dionica autoputeva u Republici Srpskoj, Radio Televizija Republike Srpske oglašavala je i listu Srpske napredne stranke „Aleksandar Vučić – Srbija ne sme da stane“.

Dominantno prisustvo predsednika Srbije Aleksandra Vučića i pozitivno predstavljanje na televizijama sa nacionalnom pokrivenošću obilježilo je predizbornu kampanju u medijima u Srbiji. To su pokazali izveštaji domaćih nevladinih organizacija objavljeni u završnici kampanje.

Građani Srbije će 17. decembra glasati na parlamentarnim, pokrajinskim i lokalnim izborima u preko 60 gradova i opština, uključujući i Beograd. Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je u programima televizija sa nacionalnom pokrivenošću imao 14.500 sekundi više nego svi predstavnici opozicije zajedno. To je nekoliko dana uoči izbora saopštila Crta (Centar za istraživanje, transparentnost i odgovornost). Vučić nije kandidat na izborima, ali je nosilac izbornih lista Srpske napredne stranke, najveće partije vladajuće koalicije, čiji je donedavno bio predsjednik.

Ljupko Mišeljić
Ljupko Mišeljić
Ljupko Mišeljić je novinar i kolumnista iz Banjaluke.

Povezane vijesti

NAJNOVIJI ČLANCI