Institucije Bosne i Hercegovine godišnje izdvajaju milione KM za usluge avioprijevoza, a samo za posljednje dvije godine, troškovi avioprijevoza su iznosili blizu 7 miliona KM, stoji u izvještaju državnih revizora.
Kao uzorak su korišteni Generalni sekretarijat Vijeća ministara BiH, Ministarstvo odbrane BiH, Ministarstvo vanjskih poslova BiH, Direkcija za civilno zrakoplovstvo BiH (BHDCA), Regulatorna agencija za komunikacije te Konkurencijsko vijeće BiH.
– Ove institucije u većini slučajeva neblagovremeno nabavljaju aviokarte i time ne osiguravaju ekonomično korištenje javnih sredstava. Aviokarte se često nabavljaju nekoliko dana pred putovanje, pa čak i pred samo putovanje, ističu revizori.
Naglašavaju da prosječno vrijeme nabavke testiranih aviokarata kod institucija iz uzorka je 14 dana prije putovanja, a stručna i naučna literatura ukazuje na potrebu kupovine
aviokarata minimalno 21 dan prije putovanja kako bi se izbjegli previsoki troškovi
nabavke.
– Većina institucija iz uzorka ne koriste pogodnosti tržišne konkurencije kako bi kod
nabavke aviokarata kada su poznati svi detalji putovanja osigurale najbolju vrijednost za novac. Aviokarte se nabavljaju od jednog dobavljača na osnovu zaključenog okvirnog sporazuma po kriterijumu “najniža cijena – cijena usluge agencije (provizije)“. Međutim, revizija je utvrdila da ovakav način nabavke aviokarata uvijek ne osigurava najbolju vrijednost za novac čime svrha javne nabavke gubi smisao, mišljenja su revizori.
Procentualno posmatrano, preko 60 posto testiranih aviokarata nije nabavljeno blagovremeno. Najmanji broj takvih aviokarata je utvrđen u Konkurencijskom vijeću BiH.
– Institucije iz uzorka kao razloge neblagovremene nabavke aviokarata također navode
kasno donošenje odluka o upućivanju na službena putovanja, kasno podnošenje zahtjeva
za službeno putovanje, procedure mini tenderisanja, kasna saznanja za službeno
putovanje koje je naročito izraženo u diplomatiji gdje se ponekad pozivi dobijaju i putem
telefona i dr. Sagovornici posebno ističu kao problem nabavku aviokarata kada putuje
delegacija i štićene ličnosti. Kod takvih putovanja potrebno je iskoordinirati isti let za štićena lica i za njihovu pratnju, a problem predstavlja što svaka institucija aviokarte
nabavlja za svoje zaposlenike, navode revizori.
Rezultati analize ukazuju da ranije nabavke aviokarata osiguravaju nižu cijenu.
– Kod svake posmatrane destinacije cijena karte je rasla kako se približavalo vrijeme putovanja. Zbirno za sve tri posmatrane destinacije (Brisel, Luksemburg i Beč), cijena aviokarte pet dana pred putovanje je bila za oko 100 posto skuplja u odnosu na cijenu 30 dana pred putovanje. Za određene destinacije cijena aviokarte je bila čak i skoro tri puta viša pet dana prije putovanja u odnosu na cijenu aviokarte 30 dana pred putovanje. Ovo ukazuje da blagovremenom nabavkom aviokarata mogu da se ostvare značajne uštede, naročito kod institucija koje na aviokarte troše stotine hiljada KM godišnje, zaključuju državni revizori. Smatraju da institucije iz uzorka nabavkom aviokarata ne upravljaju na efikasan i ekonomičan način, te su sačinjene preporuke kojim bi se nabavka aviokarata u institucijama BiH mogla unaprijediti i omogućiti ekonomičnije korištenje javnih sredstava. Preporuke su upućene Vijeću ministara BiH i institucijama iz uzorka.
Neke od preporuka su i da se donesu ili unaprijede interne procedure službenih putovanja, blagovremeno nabavljanje aviokarata, koristiti pogodnosti tržišne konkurencije kod nabavke aviokarata, te da institucije razmotre mogućnost provođenja zajedničke/centralizovane javne nabavke.
– Institucije koje imaju zajednički interes kod nabavke aviokarata (npr. štićene
osobe i pratnja, delegacije i dr.), treba da razmotre mogućnost provođenja
zajedničke javne nabavke, pojašnjava se u Izvještaju.