Cijene u Bosni i Hercegovini rastu iz dana u dan, a poskupljenja su se odrazila i na privatni smještaj. Koliko su cijene porasle nabolje pokazuju činjenica da su za novogodišnje praznike apartmani za dvije noći na Jahorini koštali od 500 do čak 1 500 maraka. Cijene na Bjelašnicu su još više, pa je za apartmanski smještaj, koji je preostao slobodan za dvije noći, bilo potrebno izdvojiti minimalno 700 maraka.
Za one koji se odluče turistički posjetiti neku lokaciju u Bosni i Hercegovini, ili im je potrebno prenoćište tokom poslovnog putovanja, pored visokih cijena najma, često nailaze i na druge probleme. Novinarka Vanja Stokić zbog prirode terenskog posla često iznajmljivati stanove putem Bookinga i AirBnB.
„Kao i sve ostale cijene, znatno su porasle i cijene iznajmljivanja smještaja. Međutim, neki su to uradili na kvarno. Recimo, ovog ljeta sam u Istočnom Sarajevu rezervisala smještaj preko Bookinga na jedan dan, cijena je bila 50 KM. Stan jako lijep, uredan, dobra lokacija. Kad je došlo vrijeme da platim, vlasnica mi traži 60 KM. Kaže da je na Bookingu ostala stara cijena jer je zaboravila da promijeni, a vidjela je da ostali podižu cijene – pa što ne bi i ona. Doslovno tim riječima! Odbila sam da joj dam dodatni novac, onda je i ona odustala od traženja, na kraju sam platila 50 KM“, govori Stokić.
Iz Turističke zajednice Kantona Sarajevo kazali su da je 90 posto hotelijera povećalo cijene od 10 do 30 posto, a manji broj njih je zadržalo cijene u odnosu na prethodne godine.
„U poređenju cijene i kvaliteta, te u odnosu na cijene u regiji, Kanton Sarajevo je vrlo povoljna turistička destinacija i to je sigurno i jedna od prednosti koju mi koristimo u turističkoj promociji. Upravo su povoljne cijene u odnosu na regiju česti razlozi biranja Sarajeva kao turističke destinacije“, kazao je za InfoRadar Haris Fazlagić, predsjednik Turističke zajednice Kantona Sarajevo.
Prema podacima Agencije za statistiku BiH u prvih 10 mjeseci ove godine ostvareno je više od 1.350.000 posjeta, što je za skoro 19% više u odnosu na isti period 2022. godine, te skoro i 2.900.000 noćenja, što je za 14,5% više u odnosu na isti period 2022. godine.
U ukupno ostvarenom broju noćenja učešće domaćih turista je 30,7% dok je 69,3% učešće stranih turista. U strukturi noćenja stranih turista najviše noćenja ostvarili su turisti iz Hrvatske, Srbije, Turske, Slovenije, Saudijske Arabije, Njemačke, Ujedinjenih Arapskih Emirata, SAD, kao i mnogih drugih zemalja.
Ponude vam jedan, dobijete drugi smještaj
Novinarka Vanja Stokić pojašnjava da ljudi koji iznajmljuju stanove na različitim platformama nerijetko postave fotografije jednog smještaja, kojim “pecaju” ljude, a zapravo vas smjeste u drugi.
„U Sarajevu sam rezervisala stan sa sobom koja je odvojena od dnevne sobe, jer mi je bilo bitno da imam normalan ležaj, pošto imam problem sa kičmom. Dobila sam manji stan, bez odvojene sobe i spavala sam na kauču, sutradan sam jedva hodala. Kad sam se žalila, osoba mi je rekla da su me smjestili u taj stan jer nema grijanja u tom koji sam zaista rezervisala. U redu, ali valjda trebaju prvo da me pitaju. Stan je bio nov, funkcionalan i jako lijep, ali je mojoj kičmi trebao pravi krevet a ne kauč“, pojašnjava Stokić.
Ona kaže kako su stanovi koji se iznajmljuju često u katastrofalnom stanju. Prošle godine za vrijeme Sarajevskog film festivala sa dečkom je unajmila stan koji je na fotografijama izgledao pristojno, ali kada su došlu u smještaj shvatili su kako se radi o preuređenom poslovnom prostoru, punom prašine i vlage.
„Iznajmili smo stan preko AirBnB, koji vam skida novac sa kartice prije dolaska u stan. Ispostavilo se da je to poslovni prostor koji je preuređen u garsonjeru. Ljudi vam prolaze pored vrata i prozora non-stop, a toliko je sve smrdilo na vlagu da smo i momak i ja krenuli da se gušimo nakon 10 minuta. Napustili smo stan i vratili ključ, javili vlasnici u čemu je problem, ali se ona pravila luda. Nije željela uopšte da komunicira o povratu novca. Tražili smo od AirBnB da interveniše, opisali šta se desilo. Trebalo im je desetak dana da uopšte odgovore na poruku. Samo su napisali da vlasnica ne želi da vrati novac i to je to, nisam imala opciju da uopšte odgovorim na to“, kaže Stokić, te dodaje da im je AirBnB vratio novac tek kada su ih ponovno kontaktirali i rekli im da su novinari koji će razmisliti da li će više ikada koristiti njihove usluge.
Prevare turista putem aplikacije Booking tokom novogodišnjih praznika
Iz Turističke zajednice Kantona Sarajevo su kazali da nemaju saznanja o nezadovoljnim turistima, te da na osnovu društvenih mreža, anketa, sajmova i informacija koje dobijaju od hotelijera, turisti se u Sarajevo vraćaju uglavnom zadovoljni.
„Nažalost u Kantonu Sarajevo ima neprijavljenih smještajnih objekata, koji su na tržištu smještaja. Za takve objekte ne možemo garantirati zadovoljstvo usluge. Registracija objekata je od višestruke koristi za sve, odnosno znači sigurnost za sve strane. Prilikom rezervacije smještaja, važno je provjeriti da li se radi o legalnom ili nelegalnom objektu, recenzije, kontaktirati vlasnika i slično. Treba voditi računa o ocjenama objekta, jer se iza niskih cijena mogu kriti prevaranti. Zatim, obavezno izvršiti provjere i voditi računa o internet prevarama“, navodi Haris Fazlagić, predsjednik Turističke zajednice Kantona Sarajevo.
Pojašnjava kako su se proteklih nekoliko dana, odnosno tokom novogodišnjih praznika, dogodile prevare turista koji su preko aplikacije Booking.com rezervisali smještaj.
„Turistička zajednica KS i Grad Sarajevo su brzom reakcijom riješili problem, te su našli alternativni smještaj za prevarene turiste. Slučaj je prijavljen policiji i vjerujemo da će biti riješen, ali svakako treba poslužiti kao primjer kako treba dodatna opreznost pri rezervacijama i kako je krajnje vrijeme za povećani inspekcijski rad i smanjenje sive ekonomije“, navodi Fazlagić.
‘Prilikom komunikacije sa vlasnikom, stalno mi je slao srca i ruže’
Stokić pojašnjava da je imala različita iskustva prilikom iznajmljivanja stanova. Ističe kako su joj se događala lijepa iskustva gdje su ljudi bili vrlo profesionalni, a stanovi su imali sve što je potrebno za boravak.
„Naravno, ima i onih koji vam za 5 dana boravka daju jedan peškir i mali hotelski sapun. Plus vas izluđuju porukama, stalno nešto zapitkuju. Recimo, konstantno provjeravaju kad ćemo izaći iz stana. Ako je odjava do 10h, otići ću do 10h. Dešava se i da su pretjerano ljubazni, da prelaze granice dobrog ukusa. Nedavno sam rezervisala stan u Sarajevu i prilikom komunikacije sa vlasnikom, stalno mi je slao srca i ruže. To stvarno nije primjereno“, kaže ona.
Za kraj ističe kako je većina onih koji izdaje stanove fleksibilna oko dolaska, jer zbog posla često nije sigurna kada će tačno doći u smještaj i da li će se nešto zakomplikovati.
„Često ljudi dođu oko 22-23h samo da mi daju ključ i to jako cijenim. Mada se sva ta gnjavaža oko ključa može izbjeći specijalnim ormarićima sa šifrom, kakvi su u drugim zemljama. Ali mislim da ljudi u BiH i dalje žele da fizički vide osobu kojoj izdaju stan. Jedna od loših, a vala i nezakonitih stvari je što uporno fotografišu dokumente svojih gostiju, što po bh. zakonima ne smiju da rade“, zaključuje Stokić.