Piše: Željko Raljić/Infomedia Balkan
Tragom informacije da se helikopteri Oružanih snaga BiH koriste u privatne svrhe, odnosno zloupotrebljavaju, započeli smo istragu o tome ko i na koji način koristi vojne letjelice tipa Gazela, mimo redovnih vojnih zadataka.
Prema našim saznanjima, helikopteri OS BiH se koriste, između ostalog, za šverc cigareta i prevoz civilnih lica uz novčanu nadoknadu.
Naš izvor iz OS BiH tvrdi da posjeduje kompletnu audio-video i foto dokumentaciju, kao i podatke o pilotima koji zloupotrebljavaju vojne letjelice, o vremenu i mjestu dešavanja. Takođe, tvrdi da ima saznanja o povezanosti “politike iz Laktaša” sa ovim zloupotrebama.
– Ovo je helikopter tipa “Gazela” Oružanih snaga BiH, koje pojedini piloti, vojna lica, koriste u privatne svrhe, a isti rukovode privatim helikopterskim servisom, VDH Aero. Pripadnici OS BIH u dogovoru sa privatnim licima, pružaju usluge prevoza, transporta robe i ostalog, uz novčanu nadoknadu – tvrdi naš izvor koji je želio da ostane anoniman.
Ističe da je već ukazivao na ove zloupotrebe nadležnim organima u OS BiH, ali da je umjesto razotkrivanja, uslijedilo zataškavanje.
– Već smo obavijestili Generalni inspektorat OS BiH, ali nisu reagovali zbog mogućeg razotkrivanja afere, iako su ove pojave u zadnje vrijeme učestale. Pokušali su sakriti dokaze i prikriti krivično djelo. Ovo je tek vrh ledenog brijega – tvrdi naš izvor.
Od Ministarstva odbrane BiH, posredstvom Kabineta ministra i Ureda za odnose s javnošću, zatražili smo odgovore na sljedeća pitanja:
1. Da li je bilo službenih prijava od strane lica unutar Oružanih snaga BiH, ili građana, o zloupotrebama unutar OS BiH, konkretno zloupotrebama vojnih helikoptera u privatne svrhe?
2. Da li je Generalni inspektorat preduzimao određene aktivnosti u vezi sa korupcijom u OS BiH, po pitanju zloupotrebe helikoptera u privatne svrhe?
3. Da li je Ministarstvo upoznato o određenim vidovima saradnje pripadnika Brigade ZS i PZO sa privatnom firmom VDH Aero iz Banjaluke?
Do zaključenja teksta, odgovore na ova pitanja nismo dobili.
Zato objavljujemo dio naših saznanja, fotografije i video-zapise koji potvrđuju da vojne letjelice, helikopteri tipa “Gazela”, obavljaju letove, po svemu sudeći, mimo svojih redovnih zadataka.
Na video snimku se jasno vidi vojni helikopter tipa Gazela kako slijeće u krug drvne industrije i iz njega izlazi civilno lice koje, prema našim saznanjima nema nikakve veze sa OS BiH.
U razgovoru civila sa autorom video-snimka jasno se čuje njegova molba da snimak ne objavi na YouTube-u, što je samo još jedna potvrda da je riječ o ilegalnoj aktivnosti.
Na drugom snimku se takođe vidi vojni helikopter Gazela kako slijeće na livadu i prima dvoje putnika – civila koji nose lični prtljag sa sobom.
Naš izvor u OS BiH navodi da su pojedini piloti direktno povezani sa ljudima iz VDH Aero i da zajednički obavljaju poslove. To potkrepljuje i fotografijom na kojoj se vidi pilot OS BiH Milorad Nježić, za kojeg tvrdi da učestvuje u nezakonitim aktivnostima i zloupotrebi vojnih helikoptera u privatne-komercijalne svrhe.
Budući da naš sagovornik direktno optužuje ne samo vojna lica, pojedine pilote, već i privatno preduzeće VDH Aero za komercijalne letove, odnosno zloupotrebu vojnih helikoptera, komentar smo zatražili i od VDH Aero, ali ga nismo dobili.
Na sajtu ove privatne firme, koji je očito još u izradi, dostupne su tek šture informacije, naziv, adresa i e-mail adresa, na koju smo i uputili pitanje o saradnji pilota OS BiH i VDH Aero.
VDH Aero vozio bez dozvole
Daljom istragom utvrdili smo da je direktor VDH Aero Zoran Okilj, vojni pilot i bivši direktor Aerodroma Banjaluka, koji je jedno vrijeme bio direktor i jedini zaposlenik JP “Aerodrom Trebinje”.
VDH Aero Banjaluka poznat je po tome što pruža usluge komercijalnih letova helikopterom tipa Gazela u svom vlasništvu, koje reklamira i na društvenoj mreži Facebook.
Prije nekoliko mjeseci VDH Aero je pokušao da pruža i usluge hitnog medicinskog transporta za privatnu zdravstvenu ustanovu “HEALTH EXPRESS” iz Banjaluke, ali je Republički zdravstveni inspektor izvršio provjere i utvrdio da pomenuta zdravstvena ustanova ne ispunjava zakonske uslove, predviđene članom 107. Zakona o zdravstvenoj zaštiti, kojim je propisano da se u privatnim zdravstvenim ustanovama ne mogu pružati zdravstvene usluge iz oblasti hitne medicinske pomoći.
Inspektor je zdravstvenoj ustanovi rješenjem zabranio obavljanje i reklamiranje usluga sanitetskog transporta pacijenata helikopterom, ali nikakvih sankcija za VDH Aero, koji takođe nema potrebne dozvole za prevoz pacijenata, nije bilo.
Naime, VDH Aero nije u nadležnosti Inspektorata RS, već su uslovi za bezbjedan vazdušni saobraćaj u vazdušnom prostoru Bosne i Hercegovine, koji se odnose između ostalog na kontrolu vazdušnog saobraćaja, inspekcijski i stručni nadzor, usluge u vazdušnoj plovidbi, vazduhoplovne operatere i drugo, propisani Zakonom o vazduhoplovstvu Bosne i Hercegovine, nad kojim nadzor vrši Direkcija za civilno vazduhoplovstvo Bosne i Hercegovine (BHDCA).
Direkcija za civilno vazduhoplovstvo BiH je sanitetski transport pacijenata na teritoriji RS i BiH osporila čak i Helikopterskom servisu RS, koji sa Ministarstvom zdravlja i socijalne zaštite RS ima potpisan sporazum. U svom obrazloženju navode da se bilo kakav vid komercijalnih letova ne smije izvoditi na jednomotornim helikopterima kakve posjeduje Helikopterski servis RS, već isključivo na dvomotornim letjelicama.
Dvomotorne letjelice ne posjeduje ni VDH Aero!
-Za komercijalni transport pacijenata koriste se helikopteri sertifikovani u kategoriji A (višemotorni helikopteri – siguran nastavak leta i nakon otkazivanja jednog motora) i helikopteri sertifikovani u kategoriji B helikoptera (višemotorni i jednomotorni helikopteri koji ne ispunjavaju zahtjev kategorije A – nemaju garantovanu mogućnost nastavka sigurnog leta poslije otkaza motora). Isto tako, za provođenje operacija helikopterom koji se koriste za komercijalni transport pacijanata vrši se podjela na helikoptere koji provode Operacije performansi klase 1 (u najvećoj mjeri spadaju u kategoriju A), operacije performansi klase 2 (u najvećoj mjeri spadaju u kategoriju A) i Operacije performansi klase 3 (može biti kategorija A i B) – navode iz BHDCA.
Osim zloupotrebe vojnih helikoptera, o čemu u OS BiH ćute, ovdje se otvara i pitanje bezbjednosti u vazdušnom saobraćaju nad nebom BiH. Koliko je ta oblast nedovoljno regulisana i u kojoj mjeri taj pravni vakuum zloupotrebljava ko stigne, potvrđuje sve navedeno.
Što se tiče mogućih posljedica, dovoljno je navesti primjer stradanja banjalučkih padobranaca i pilota na aerodromu u Zalušanima 2012. godine, čija smrt , odnosno uzroci nesreće, do danas nisu rasvijetljeni.