Piše: Žana Gauk
Ako počnete da pratite bilo koji posao u Republici Srpskoj, skoro pa sigurno će vam se desiti da otkrijete kako taj put završava, ili počinje, negdje u Bakincima, u vlasništvu porodice Dodik.
Od politike, preko, doduše i dalje dijelom nezvanično, a dijelom potvrđeno, IT sektora, zatim voćarstva, ugostiteljstva i sporta, do marketinga, sve je pod kontrolom Dodikovih.
Porodici očito i dalje dobro ide u biznisu o republičkom budžetu pa je ova godina ponovo dobro počela Pavlu Ćoroviću, zetu Milorada Dodika, predsjedavajućeg Predsjedništva Bosne i Hercegovine. Nakon što je sa kumom i sinom presuđenog kriminalca Mile Radišića, Renatom Radišićem, i freelance marketing umjetnikom Ljubišom Gornikom 25. jula 2017. godine osnovao marketinšku agenciju „Red Box Media“, dobio je javni novac. Na tenderu! Namještenom!
„Lutriji Republike Srpske“ krajem prošle godine bile su potrebne usluge agencije za marketing i to po jasno određenim kriterijumima. Bilo je potrebno da ponuđač dostavi „dokaz o zastupništvu medijske kuće koja reemituje izvlačenja brojeva u lutrijskoj igri na sreću ‘Loto 7 od 39’ i ‘TV Bingo’“.
„Na osnovu ugovora sa Državnom lutrijom Srbije, obaveza Lutrije Republike Srpske je da obezbijedi marketing na televiziji koja vrši reemitovanje navedenih igara“, stajalo je u tenderu raspisanom u decembru prošle godine.
Diskriminacije ne manjka, upozoravali su mediji i udruženja koja prate tenderske novosti. Samo u ovom kriterijumu, između redova, stajalo je ime „Red Box Media“. Jer, kako je pisao Frontal.ba, ova firma ima ugovor sa banjalučkom Alternativnom televizijom, koja emituje i reemituje emisije Državne lutrije Srbije.
Tu se, nadalje, iz arhivskih vijesti nameće informacija da je ATV kupio tajkun i Dodikov prijatelj Slobodan Stanković, vlasnik imperije „Integral inženjering“, ali se na sastancima, kao predstavnik kapitala, s vremena na vrijeme pojavljuje Igor Dodik, sin predsjedavajućeg. Dio akcija kupio je i Mile Radišić.
Jasno, i pored svih upozorenja javnosti, porodice se nisu mnogo potresle. „Lutrija RS“ 5. februara bira najpovoljnijeg ponuđača – „Red Box Media“ i to po cijeni od 291.600 KM sa uračunatim porezom na dodatu vrijednost. Trojac Ćorović – Radišić – Gornik je jedini i poslao ponudu pa „Lutrija“ nije mnogo razmišljala kome će dodijeliti jednogodišnji ugovor niti se bavila pravnim lijekovima.
Alkohol, kablovi, trgovina i dizajn u institucijama
Uz ovo guranje ruke u državni džep, Ćorović je, sudeći po registru Agencije za posredničke, informatičke i finansijske usluge, aktivan i na drugim poljima. Naveden je i kao osnivač „Agro destila“, koji destiluje, prečišćava i miješa alkoholna pića. Kako su u vlasništvu porodice, od republičkih državnih kredita, voćnjaci i firme koje se bave preradom i izvozom voća, „Agro destil“ je logičan biznis-slijed, a promoviše ga upravo „Red Box Media“.
Mjesta za promociju ima i za „Grand Trade“ u vlasništvu Radišića, koji će, kako su naveli iz „Red Boxa“, „uskoro da u punom sjaju krasi uži centar Banjaluke“. Inače, zbog malverzacijama sa akcijama Medicinske elektronike, čije je zemljište sada kupio baš u tom užem centru grada, Radišić prvotimac je odlažao trogodišnju zatvorsku kaznu.
Još jedan klijent „Red Boxa“ je i „Moja apoteka“. Uz slogan „Bliže vama“, 10. aprila u Univerzitetskom kliničkom centru RS otvoren je novi prostor, a porodični marketing stručnjaci su događaj najavili kao imaginarnu apoteku postavljenu u liftu u milionske dugove zapale najveće zdravstvene ustanove u RS.
Sin Igor Dodik i dalje, prema pisanju medija, nezvanično stoji iza IT tender- maga „Prointer“, ali Ćorović je u IT sektoru imenom i prezimenom. Suprug kćerke predsjedavajućeg Dodika, zajedno sa beogradskim „KBV Datacom“, naveden je kao osnivač istoimene firme u Banjaluci, registrovane kao društvo za uslužne djelatnosti koje se odnose na informacione tehnologije i računare. U 2017. godini zapošljavao je tri radnika i ostvario dobit od nešto više od 15.000 KM.
S druge strane, u vlasništvu Renata Radišića su „Business Intelligence“, preduzeće za računarsko programiranje, i „Iskra-Trade“ koja se bavi trgovinom na veliko robom od metala, instalacionim materijalom, uređajima i opremom za vodovod i grijanje.
Freelance Gornik, prema pisanju portala Capital, brendirao je upravo „Agro destil“, ali i restoran „Agape“ koji je u vlasništvu Dodikovih. Dizajnom se bavio i u institucijama – u Vladi RS i Zavodu za fizikalnu medinicnu „Dr Miroslav Zotović“.
(zurnal.info)