Posljednja dramatična zbivanja na bosanskohercegovačkoj političkoj sceni i prelazak viđenijih ličnosti iz jedne u drugu stranku, pokazuju zapanjuću sličnost sa dinamikom i dramaturgijom udaja i ženidbi u našim seoskim zajednicama. Pogledajte taj scenario, koji je u najcitiranijim teorijskim radovima istraživača lokalnog folklora, dobio poseban naziv.
Zapravo, cijeli entitet unutar bogate knjige – život i običaji naših naroda. Naziv – bijeg mlade. Kad se djevojka otme uz njen pristanak a protiv volje roditelja.
Prvo se u prošli petak naveče pojavila suha vijest da Semir Efendić, načelnik najveće sarajevske opštine Novi grad napušta SDA. I preuzima Stranku za BiH, tog pomalo zaboravljenog aktera ovdašnjeg krajnje uzbudljivog kriminalnog, političko/porodičnog tapkanja u blatu.
Upitani o ovome u emisiji Face to face, pandanu okupljanja oko vatre u nekadašnjim širim seoskim zajednicama, predstavnici vlasti Kantona Sarajevo pokazali su se dostojnim uloge prijatelja i jarana mladoženje i mlade. Jedan od njih je za bijeg znao odavno ali nije želio da kvari tajnu te veze.
Tajna je, svi se istraživači slažu, neophodan začin u običaju bijega mlade. Kao što svako naše selo ima svog hipika koji je prvi zapustio kosu, turio rinčicu u uho i malo se odvojio od matice, tako se i ovaj naš samo zagonetno osmjehnuo. Znao je za događaj prije nego je vijest objavljena, ali je stoički zadržao mir i nijednim pokretom tijela nije pokazao emocije niti na kojoj su mu strani simpatije.
Peace brother.
Da bi priča bila kompletna, prva reakcija iz SDA bila je u promil nalik vapaju starješine porodice čija se najmlađa članica odlučila na bijeg. „O ovome smo saznali iz medija“ rekli su u ovoj političkoj partiji. Drugim riječima, javila nam je seoska posvuduša.
I ostali akteri ove drame, koja bi svako selo u Bosni i Hercegovini digla na noge, pokazali su se dostojnim poštovanja starinskih običaja. Ili hodograma, kako je rekao Elmedin Konaković, koji je izgleda, nešto grada i vidio.
Iz nove kuće nisu istrčavali. Kako običaju nalažu, isturen je tek najstariji i najučeniji član njihove zajednice. U realnosti, nekadašnji lider Stranke za BiH Haris Silajdžić, glasom pjesnika je prvo podmirio sebe: „U radu i izborima u stranci ne učestvujem od dana odstupanja sa mjesta predsjednika stranke.“
A onda se okrenuo novoj snahi: „Nadam se da će rukovodstvo i dalje ostati vjerno ideji koja je sadržana u nazivu stranke i na dobrobit građana Bosne i Hercegovine.“
Dakle, jedna mala, ali suštinska inovacija unutar stare narodne mudrosti: Bolje da propadne selo nego običaj. Mi smo ipak zemlja prepametnih glumaca i glumica, učestalih kandidata za Oscare, pa se mora insistirati na dramskom jedinstvu – mjesta, vremena i radnje.
A kako bi se ovaj događaj u našem selu mogao zamisliti da se ne oglase iz kuća notornih po mladama koje su već pobjegle. Iz glasila Radončićeve SBB nije skrivana radost što je „briga moja prešla na drugoga.“ Prvo su pokazali obaviještenost: poslije višemjesečnih špekulacija i priprema – mlada se odlučila za novi korak u životu. Onda je podržan njen novi dom i porodica: nema sumnje da će prelazak Efendića predstavljati značajan vjetar u leđa stranci koja je postala marginalan faktor. Da bi u neočekivanom zaključku podržali i porodicu iz koje je mlada pobjegla!
I drugi istraživači narodnih običaja uočavaju ovaj motiv. Uvijek su traumatizirane porodice, koje pamte vlastite drame „bijega mlade“, široke ruke pa i duše: iako na prvu izgleda kao težak udarac najveću korist iz ovoga bi mogla izvući upravo SDA, piše Dnevni Avaz, zaključujući: postaju još jedna desna stranka koja dobiva šansu da se preporodi i osigura glasove konzervativnog glasačkog tijela.
Istraživač Turner primjećuje da striktni scenario „bijega mlade“ podrazumijeva i nagovještaje novih slučajeva. Najavu mini epidemije. Kao da su ga svu noć listali, lokalni mediji su se odmah raspisali o mogućem prelasku u Stranku za BiH i načelnika opština Trnovo, Olovo i Bihać. Ibro Berilo je rekao da ostaje u svojoj porodici dok je Đemal Memagić to demantovao: niko me nije zvao!
Šuhret Fazlić je naglasio efekat iznenađenja: ne znam otkud ja u ovoj priči?
Poslije nekoliko dana oglasio se starješina porodice iz koje je mlada pobjegla. To navode i teoretičari: Nakon dva, tri dana provedena u momkovoj kući roditelji bi se obično pomirili i pristali na vjenčanje. Još je intimniji zaključak – nakon što joj je majka saznala za bijeg poslala bi odjeću i stvari u njen novi dom.
Tako je i Bakir Izetbegović, lider SDA, u prvoj izjavi pokazao hladnokrvnost: „Skoro pola kluba SDA je otišlo 2014. i šta su napravili“, prkosno je upitao vas dunjaluk?
Onda se poput domaćina koji noćima ne spava i vrijeme troši uz kablovsku televiziju upijajući NBA i još jedan blistavi nastup našeg Nurkića (18 poena, 14 skokova, 4 asistencije, dvije blokade i jedna ukradena lopta) u katastofalnom porazu njegovog Portlanda, odlučio za sportsko/rasni pristup: „kad nekoj ekipi ne ide dobro onda uzmu nekog trenera ili crnog košarkaša.“
U zaključku je prešao na prirodne nauke: „pokušali smo ga zadržati ali nije bilo hemije.“
Tone Bringa, norveška antropologinja, koja je godinu dana provela u seoskoj zajednici centralne Bosne proučavajući običaje, tvrdi: „najčešći oblik braka tokom mog boravka u selu i mislim u posljednjih trideset godina, desio se bijegom.“ Prateći ovdašnju političku situaciju nije se teško složiti s njom.
Velika istraživanja, kao ono Prism research iz 2011. na slučajnom uzorku od 861 ispitanice iz BiH, pokazalo je da se 22 posto njih udalo pobjegavši od kuće. Procenat je manji kod bosanskih katolika (11%) nego kod bosanskih muslimana i pravoslavaca (26% i 22%).
Ne samo Tone Bringa, nego i brojni drugi istraživači primjećuju: Rezultat bijega je da se djevojci promijeni društvena pozicija. Od statusa neudate djevojke, „cure“ prelazi u udatu ženu. Turner ide još i dublje: „Bijeg je preobražujući obred odrastanja.“
Tako je i mlada, Semir Efendić, potvrđujući bijeg iz SDA objavio – da je već imenovan za v.d. predsjednika Stranke za BiH.
Iz susjednog sela (samo ih međa dijeli) nisu komentarisali bijeg još jedne mlade u Federaciji. Sudeći po gomili parmaka, i najstariji seljani procjenjuju da ovo neće biti izolovan slučaj.