Kao i mnoga druga preduzeća, i “Željeznice Republike Srpske” (ŽRS) pogođene su pandemijom virusa korona. U augustu je objavljeno kako je samo u prvih šest mjeseci 2020. godine ovo preduzeće poslovalo u minusu od 10 miliona maraka. U prvih sedam mjeseci ove godine vozovi “Željeznica RS” prevezli su 60 posto manje putnika nego u istom periodu 2019. godine.
Istovremeno, ukupni dugovi ovog preduzeća prelaze 300 miliona maraka. Godine kriminala i pljačke u “Željeznicama RS” došle su do kritične tačke, pa se sada, uz asistenciju Svjetske banke, provodi restrukturiranje preduzeća kako bi se spasilo što se spasiti da.
Sve ovo nije prepreka za menadžment preduzeća da, u doba pandemije, objavi tender za nabavku novog službenog putničkog automobila. Obavještenje o nabavci objavljeno je 15. oktobra 2020. godine, a procijenjena vrijednost nabavke je 65.000 KM bez PDV-a!
Sudeći prema tehničkoj specifikaciji navedenoj u tenderskoj dokumentaciji, “Željeznice RS” će svoj vozni park obogatiti odličnim, novim automobilom. Tako se, naprimjer, traži da automobil bude nov (iz 2019. godine), isključivo crne boje, s automatskim mjenjačem, pogonom na sva četiri točka, komfornim prednjim sjedištima, parking senzorima, LED svjetlima…
No, čini se kako su iz “Željeznica RS” pretjerali s opisom automobila kojeg žele. Kako tvrdi Igor Vukajlović iz UG “Tender”, sporne su tehničke specifikacije koje upućuju na jednog proizvođača, što nije u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama BiH.
“U konkretnom slučaju, pretinci za kišobrane i zapremina prtljažnika govore da se radi o škodi, a ostale karakteristike upućuju na to da je riječ o automobilu Škoda Superb AMB 2.0 TDI 4×4 147kW DSG 7”, govori Vukajlović.
Podsjetimo se na član 54. stav 9. Zakona o javnim nabavkama BiH:
“Osim ako nije opravdano predmetom nabave, u tehničkoj specifikaciji ne smije se uputiti na određenog proizvođača, na podrijetlo ili na poseban postupak, na marke, patente, tipove ili određeno podrijetlo ako bi se time pogodovalo ili isključili određeni gospodarski subjekti ili određeni proizvodi. Takve napomene iznimno su dopuštene ako se predmet nabave ne može dovoljno precizno i razumljivo opisati, ali se bez iznimke moraju označiti dodatkom “ili ekvivalent”. Nepoznavanje predmeta nabave ne oslobađa ugovorno tijelo obveze definiranja predmeta nabave na stvarno konkurentskoj osnovi.”
Novinari Žurnala kontaktirali su kabinet v.d. generalnog direktora i predsjednika Uprave Slavka Gligorića (DNS), međutim on nije bio dostupan za telefonski razgovor. Tatjana Nikolić, iz sektora koji je zadužen za provedbu javnih nabavki, nije bila raspoložena za telefonski razgovor. Umjesto toga, rečeno nam je da pošaljemo upit e-mailom.
Zanimalo nas je za koga je namijenjen novi automobil. Sudeći prema tehničkim specifikacijama, za očekivati je da će ga koristiti neko iz menadžmenta. Interesovalo nas je i to zašto su navedene tehničke specifikacije toliko detaljno opisane. Do kompletiranja teksta nismo dobili odgovore.
Rok za dostavljanje ponuda je 6. novembar. Iako je ova nabavka predviđena Planom javnih nabavki, odluka da se u jeku pandemije ipak nabavlja automobil od 65.000 maraka, teško da se može opravdati. Pogotovo u preduzeću koje ove godine bilježi ogromne gubitke, a koje inače važi za jednog od najvećih gubitaša u državi.
(zurnal.info)