Institucije vlasti i javna preduzeća na nivou općina, gradova, entiteta i države, njih 653, su od 1. januara do 31. decembra prošle godine kupile više od 600 vozila koja su plaćena više od 30 miliona KM prema podacima portala Agencije za javne nabavke Bosne i Hercegovine.

Pozive za nabavku vozila objavljivala su javna preduzeća, ministarstva unutrašnjih poslova, zdravstvene ustanove, komunalna preduzeća, akcionarska društva, pravosudne institucije…
Kriterij za dodjelu ugovora najčešće su bili najniža ponuda i ekonomski najpovoljnija ponuda.
Stručnjaci za javne nabavke godinama upozoravaju na problem uskih specifikacija za nabavku vozila zbog čega se na pozive prijavljuje samo po jedan ponuđač odnosno prodavač vozila. I prošle godine je na većinu tendera stizala samo jedna ponuda.

“Kada su u pitanju nabavke službenih vozila ono što je primjetno i što je nepisano pravilo jeste da iz godine u godinu u BiH jeste da se tehničke specifikacije namještaju na način da se usko odrede dimenzije automobila ili da se traže posebni sastavni dijelovi za koje se unaprijed zna koji su. Tu su i rokovi koji se navode a za koje se unaprijed zna koji ponuđač ih može ispuniti. Ono što karakteriše nabavke službenh automobila jeste da oni uopšte ne oskudijevaju kada je u pitanju luksuz, pa se često traže ambijentalna osvjetljenja, luksuzno ozvučenje… Često smo imali slučajeve u kojima se traže vozila koja imaju posebne dječije kopče, pa je jasno da se ta vozila ne koriste samo u službene svrhe”, kaže za Inforadar Damjan Ožegović iz Transparency International BiH.
Iz dokumentacije dostupne na portalu Agencije za javne nabavke BiH vidljivo je da su najviše tendera tokom 2024. godine dobile su firme “M.R.M.” EXPORT-IMPORT D.O.O.,GUMA M D.O.O., zatim Bunjo D.O.O. Sarajevo…
Inače, M.R.M. je prema elektronskoj bazi javnih nabavki BiH ponuđač sa najvećim udjelom u poslovima javnih nabavki Volkswagen automobila i popratnom održavanju, sa iznosom većim od 48 miliona KM ugovorenih javnih nabavki.

Za policijska vozila je tokom prošle godine objavljeno pet tendera, dok je za vozila hitne pomoći, odnosno saniteta u 2024. godini raspisano u više od 20 tendera.
Najveće iznose za nabavku vozila izdvojili su Uprava za indirektno oporezivanje – 2.461.536 KM, Ministarstvo unutrašnjih poslova Srednjo-bosanskog kantona – 1.489.000 KM, MUP TK-a – 986.239 KM, Direkcija za koordinaciju policijskih tijela BiH – 1.409.914 KM, Republička uprava civilne zaštite – 1.623.928 KM, zatim Općina Ilidža – 512.500 KM, Pošte Srpske A. D. Banja Luka – 1.214.700 KM, MUP KS – 1.829.201 KM….
Tokom prošle godine kupljen je veliki broj specijalnih vozila autosmećara za odvojeno prikupljanje otpada, a sarajevsko preduzeće Rad je, nakon dvije neuspješne nabavke ovog vozila, po treći put pokušalo kupiti ovo vozilo. Ovaj tender, vrijedan 200.000 KM bez PDV-a, algoritam portala PratimoTendere ocijenio je rizičnim i dodijelio mu je žutu zastavicu. Najviše zbog sporne tenderske dokumentacije, jer tehničke specifikacije u tenderskoj dokumentaciji ukazuju na to da postoji mogućnost diskriminacije ponuđača.
Osim vozila institucije su nabavljale i mini dampere, radne mašine – kombinirke za manipulisanje otpadom na odlagališnoj plohi, viljuškare, autosmećare, trimere za travu, rabljene auto dizalice sa korpom…Raspisivani su tenderi i za elektronska vozila.
Portal Pratimo tendere je u toku 2024. godine analizirao ukupno 99 nabavki automobila i svih 99 je ocijenjeno rizičnim na korupciju i druge zloupotrebe.
“Na osnovu ovoga uzorka sa velikom sigurnošću možemo tvrditi da se ovo odnosi na sve nabavke automobila koje su realizovane u 2024. godini. Ne postoje više ili manje rizične nabavke kada su u pitanju automobili. Jednostavno, sve su rizične, ističe urednik portala Pratimo tendere Slobodan Golubović.

Objašnjava da postoji jedan modus operandi (način izvršenja) koji svi primjenjuju, a može se podijeliti u dva segmenta.
“To su ograničavanje konkurencije kroz tehničke specifikacije, te koluzija, odnosno nedopušteni dogovori ponuđača da se jedni drugima ne miješaju u posao”, pojašnjava Golubović. Mišljenja je da zloupotrebe u postupcima javnih nabavki automobila neće prestati sve dok se nadležne tužilačke institicije ne odluče da rade svoj posao.