„Donošenjem Zakonu o porijeklu i praćenju imovine nosilaca javnih funkcija, te objavom Registra uposlenih u javnom sektoru, sa podacima o plaćama, školskoj spremi, radnom mjestu, sužavamo prostor za korupciju i taj proces nastavljamo dalje“, kaže u intervjuu za Inforadar Edin Forto, premijer KS (Naša stranka).

Inače, sami rad šestočlane Fortine vlade, koja zbog pojedinačnih slučajeva nepotizma istina ima određene probleme, doslovno od prvog dana pokušavaju da obesmisle i dezavuiraju pojedinci iz SDA, budući da je ova stranka nakon dugo ostala bez premijerske pozicije, ali i samog participiranja u izvršnoj vlasti KS, pa tako i bez raspodjele kolača od milijardu KM, koliko iznosi kantonalni budžet.

No, Forto poručuje da se oni na to ne osvrću, već nastavljaju provedbu dokumenta Realizacija Mjera šestorke.

Prema Vašoj ocjeni, koji su to najveći problemi Kantona Sarajevo koje u svom mandatu namjeravate riješiti ili barem pokrenuti njihovo rješavanje?

FORTO: Građani Kantona Sarajevo su kao najveće probleme u svojoj zajednici izdvojili javni gradski saobraćaj, nizak nivo opšte ćistoće, loš poslovni ambijent, kvalitet i obim zdravstvenih usluga koji je u neskladu sa izdvajanjima za ove usluge… Zatekli smo nizak obuhvat djece u predškolskom odgoju, manjak senzibiliteta prema potrebama djece s poteškoćama u razvoju i njihovih roditelja. Namjeravamo riješiti problem javnog saobraćaja, što ne znači samo nabavku novih vozila, iako ni to nije urađeno 30 godina. Zakonskim okvirom uredit ćemo sva pitanja vezana za javni saobraćaj, pred nama je i reforma GRAS-a. Donošenjem Zakonu o porijeklu i praćenju imovine nosilaca javnih funkcija, te objavom Registra uposlenih u javnom sektoru, sa podacima o plaćama, školskoj spremi, radnom mjestu, sužavamo prostor za korupciju i taj proces nastavljamo dalje. Postoji dokument Realizacija Mjera šestorke koji se objavljuje kvartalno i možete ga naći na web stranici Vlade KS. Daje detaljan i precizan uvid u realizaciju obećanih mjera po resorima. To je jedinstven politički dokument na ovim prostorima, u kojem su decidno navedene mjere koje želimo sprovesti tokom mandata a tiču se unaprijeđenja kvaliteta života u KS i stvaranja pravičnijeg ambijenta. Namijenjen je kao alat za praćenje naše realizacije.

Šta je ono što ova Vlada uradila prva, tj. po čemu ste posebno drugačiji od svojih prethodnika?

FORTO: Mnogo smo toga uradili prvi, počev od obavezujućeg dokumenta Mjera šestorke. Prvi smo podigli problem prljavštine u KS na institucionalni nivo, očistili, ustanovili manjkavosti sistema i u 2020. Rad i Park zapošljavaju 85 novih radnika, ulaže se u opremu za čišćenje, kante, kontejnere dva miliona maraka. Prvi smo u regiji napravili iskorake u transparentnosti objavom Registara, otvorili smo se građanima na društvenim mrežama. Formirali smo program za finansiranje liječenja teško oboljele djece, napravili javno privatno partnerstvo da smanjimo liste čekanja za vrtiće. Po čemu smo drugačiji? Po tome što nas zanima kvalitet života svih naših građana, u kontekstu onog šta smo kao vlada u obavezi ispuniti, a ne vitalni etnički interes.

Forto: “Mjere šestorke” su jedinstven politički dokument na ovim prostorima

Ipak, činjenica je da vladajuća šestorka u Kantonu Sarajevo pravi gafove. Svjedočimo opet nepotizmu, zbrinjavanju sranačkog članstva na budžet, pokušajima finansiranja sumnjivih organizacija povezanih s vlašću… Zar ovo  ne šalje poruku građanima da u djelovanju možda ipak i niste toliko drugačiji od svojih prethodnika?

FORTO: Mi smo u djelovanju apsolutno drugačiji od naših prethodnika i tome svjedoče konkretni rezultati. Kako se paušalno referirate na medijske napise, mogu samo reći da kao pojedinac ne podržavam nepotizam, nezakonito zapošljavanje i upravljanje javnim novcem.

Svjedoci smo da su mnoge kantonalne kompanije u teškom stanju, posebno GRAS koji je danas uz Željeznice FBiH najveći dužnik u državi. Kakav je plan Vlade KS po pitanju ove i ostalih kompanija u vlasništvu Kantona, jer govorimo o dugovima koji se već mjere i u stotinama miliona?

FORTO: Građani su nezadovoljni trenutnom razinom usluge javnog prevoza i kvalitetom vozila – dominantna percepcija je da su vozila higijenski zapuštena i sigurnosno upitna, a red vožnje nepouzdan, dok su prekomjerni uposlenici često neljubazni. Poslovanje Grasa je godinama negativno i kao takvo je teret za kantonalni budžet – stanje je moguće poboljšati samo implementacijom značajnih promjena. Procenat troškova radne snage u ukupnim troškovima Grasa su iznad svih sličnih preduzeća u regiji. Koruptivne radnje i nepotizam su bili česta odlika poslovanja ovog preduzeća. Vlada Kantona i menadžment našli su se pred izborom između likvidacije i potpunog restrukturiranja Grasa. Opredijeljenje je da se zajedno i u partnerstvu sa sindikatima i radnicima započne složen i bolan proces restrukturiranja preduzeća. Na taj način će preduzeće, na principima održivog poslovanja, biti u poziciji pružiti očekivani kvalitet usluge korisnicima, a radnicima dostojanstvene uslove rada. Proces restrukturiranja uključuje rješavanje nagomilanih dugovanja, unaprijeđenje organizacije rada i poslovanja, kao i utvrđivanje i zbrinjavanje viška radne snage, uz osiguranje maksimalnog nivoa zaštite prava zaposlenih i paketa za zbrinjavanje onih radnika koji budu željeli da napuste Gras te onih koji budu proglašeni kao višak.

Prije profesionalnog ulaska u politiku uspješno ste radili u privatnom sektoru. Kakvu poruku firme poput GRAS-a šalju o funkcionisanju našeg političko-ekonomskog sistema? Svjedoci smo, a lično znam mnoge slučajeve, da se malim firmama zbog nekih minornih dugovanja blokiraju računi ili im se zbog sitnih grešaka izriču rigorozne kazne, usljed čega se mnogi mali biznisi na kraju i zatvaraju. S druge strane, pak, tu je armija dužničkih državnih kompanija kojima se uporno gleda kroz prste i koje se redovno subvencioniraju iz budžeta, iako na njih samo ukupnog poreskog duga otpada oko 70%, što se uglavnom ne osjeti i na platama njihovih rukovodilaca…

FORTO: Poruke su jasne. Nismo svi imali jednake uslove. Ako Gras može imati milionska potraživanja po osnovu PDV-a, zna se odgovor ko je to mogao dopustiti, a onda pretpostvljamo čime je to motivirano. Ipak, to su teme kojima treba da se bave istražni organi. Pred nama je veliki posao. Po prvi put se jedna Vlada uhvatila u koštac sa problemom u Grasu i odlučna je da ga riješi, ali je to moguće samo uz učešće i podršku svih partnera. Političko i strateško opredijeljenje Vlade Kantona Sarajevo je modernizacija kompletnog javnog sektora, svih preduzeća, kroz sveobuhvatan proces reformi u cilju pružanja kvalitetnih usluga građanima, na principima odgovornosti i transparentnosti.

Forto: Građani su nezadovoljni trenutnom razinom usluge javnog prevoza i kvalitetom vozila

Iako ste kao član Naše stranke na poziciji premijera, mnogi vašoj stranci spočitavaju da se ponaša suviše rezervisano i neodlučno po pitanju upravljanja Kantonom, te da su zapravo stvarni lideri šestorke Dino Konaković i NiP, čemu u prilog govori i činjenica da je Konakoviću kao predsjevajućem Skupštine omogućeno da svoj lični budžet gotovo udesetorostruči. Kako komentirate ovakve tvrdnje?

FORTO: Konaković i ja imamo različite uloge, opis posla i ovlasti kada je u potanju upravljanje Kantonom. Ne mislim da „rezervisani“, kako ste rekli, stil upravljanja koji se pripisuje Našoj stranici, ujedno jeste i neodlučan. Izostanak agresivnosti u istupima kod nas se često izravnava sa manjkom odlučnosti. Na primjeru Naše stranke upravo možete vidjeti suprotno.

Kako ocjenjujete opozicioni rad SDA. Mnogi su skloni reći da nikad bolju opoziciju nismo imali, u smislu da vrlo ažurno uočavaju, analiziraju i kritikuju i najsitnije greške koje napravi nova Vlada?

FORTO: Iza svake uspješne i odgovorne vlade stoji dobra opozicija. Opozicija, mediji, građani… su sjajan korektiv u radu vlade.

Vlada KS je izdvojila oko 160.000 KM za organizaciju Nove godine u Sarajevu. Uprkos tome, gradonačelnik Skaka govori da nema podršku Kantona. Kako to komentirate?

FORTO: Kako ste i rekli, Vlada KS je izdvojila oko 160.000 KM za organizaciju dočeka Nove godine. Dio tih sredstava dajemo u novcu a dio kroz usluge javnih preduzeća. Također, naš tim radi na dodatnim sadržajima u KS tokom zimskih praznika, uglavnom namijenjenima našim građanima, kao što su besplatna klizališta za djecu, kulturni sadržaji. Interes nam je također dovesti što veći broj turista i zadržati ih ovdje nekoliko dana.

U kojoj je fazi projekt „Ars Aevi?

FORTO: U fazi čekanja da gradonačelnik odluči želi li zajedno s nama krenuti u gradnju. Naša ponuda stoji na njegovom stolu od kraja avgusta.

A Sarajevska transverzala, posebno u pogledu blokade parcela?

FORTO: I Prva transferzala je jedan od starih projekata i veliki izazov s kojim smo se odlučili suočiti. Za sada se sve odvija prema planu. Za moja očekivanja presporo, ali jedino tako je moguće. U svrhu bržeg rješavanja imovinsko pravnih pitanja, posebno u ovom projektu, u budžetu smo namijenili sredstva za kapacitiranje sudova.

SDA redovno najavljuje da je pitanje dana kada će se u Kantonu Sarajevo formirati nova većina, ali prema svemu sudeći ćete dočekati i novu 2020. godinu. Vjerujete li da ćete dočekati i kraj mandata, posebno u svjetlu posljednje najave SBB-a da žele savez s Bh. blokom?

FORTO: Najave skorašnjeg nestanka, prate ovaj saziv vlade od prvog dana. Ne mislimo o tome, radimo na zacrtanim ciljevima, imamo strateške planove. Vjerujem da ćemo ostati dovoljno dugo da poslije nas – više se neće moći raditi po starim obrascima. Podigli smo očekivanja, postavljamo se kao servis, jer to i jeste suštinska funkcija ovog političkog tijela.

OSTAVITI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Unesite Vaše ime