LIDERU SNSD-a NA USLUZI VLADIN HELIKOPTER, AVION, BLIND-LIMUZINA I TRI UREDA: RS u Dodikovom vlasništvu

Iz budžeta RS za 2017. izdvojeno je 10 miliona maraka kako bi bio kupljen novi helikopter. Opozicija je, ne sporeći navedene potrebe, upozoravala da će se novi helikopter prevashodno koristiti za potrebe tadašnjeg entitetskog predsjednika Milorada Dodika

Prvog dana marta na snagu je stupila dopunjena Uredba Vlade RS o osnivanju Vazduhoplovnog servisa RS, čime su stvorene zakonske pretpostavke da usluge ovog servis koristi i srpski član Predsjedništva BiH. Na istoj sjednici (održanoj 21. februara), Vlada je usvojila i Uredbu o osnivanju Helikopterskog servisa RS, kako bi član Predsjedništva BiH iz RS-a mogao neometano da koristi i helkoptere koji su u vlasništvu ovog entiteta.

Bosnu i Hercegovinu preći s jednog na drugi kraj prosječnim automobilom moguće je za šest, sedam sati. Od Banjaluke do Sarajeva automobilom se stiže za tri sata. No srpski član Predsjedništva BiH Milorad Dodik na posao u Sarajevo radije leti helikopterom. Kao što i u inostrastvo ne leti komercijalnim avio linijama, nego avionom Vlade RS.

Podsjećamo, iz budžeta RS za 2017. izdvojeno je 10 miliona maraka kako bi bio kupljen novi helikopter. Vlada i parlamentarna većina tu investiciju pravdali su potrebama RS za višenamjenskom letjelicom koja se može koristiti prilikom intervencija za gašenja požara, prijevoz povrijeđenih pacijenata, ili za potrebe specijalnih jedinica policije. Na drugoj strani, a u što se javnost uvjerila bezbroj puta u posljednje dvije godine, opozicija je, ne sporeći navedene potrebe, upozoravala da će se novi helikopter prevashodno koristiti za potrebe tadašnjeg entitetskog predsjednika Milorada Dodika i ostalih visokih funkcionera RS-a.

DODIKOVA PRIVATNA DRŽAVA

Miladin Stanić, šef poslaničkog kluba SDS-a u Narodnoj skupštini RS, komentarišući izmjene uredbe Vlade o Vazduhoplovnom servisu RS kaže da je „to samo još jedna potvrda na koju on niz godina upozorava, a to je da je RS postala privatna država“.

„Omogućavanje članu Predsjedništva BiH da koristi helikopter i avion RS čista je zloupotreba javnih resursa RS koju ova vlast legalizuje. I opravdanje da Dodik koristi helikopter i avion koji su u vlasništvu RS imalo bi smisla samo kada bi Predsjedništvo BiH za to plaćalo naknadu“, kaže Stanić za Inforadar.

Stanić: U pitanju je čista zloupotreba javnih resursa

Podvlači da Milorad Dodik obilato zloupotrebljava sve javne resurse.

„Pogledajte koliko samo pripadnika MUP-a RS obezbjeđuje privatno Dodikovo imanje pa će vam sve biti jasno. Zato, ponavljam, RS je postala privatna država u kojoj pojedinci mogu da rade šta hoće“, navodi Stanić.

Svetlana Cenić, ekonomistica i bivša ministrica finansija RS, kaže da je slučaj s korištenjem helikoptera i aviona RS za potrebe srpskog člana Predsjedništva BiH samo još jedan od pokazatelja „da moralni aspekt kada se govori o ponašanju ljudi iz vlasti ne postoji“.

„Šta drugo reći kada imate situaciju da se uredbe Vlade podređuju interesima pojedinca? Jer ako stalno tvrde da vole i poštuju RS, zašto onda taj benefit nisu koristili Dodikovi prethodnici Mladen Ivanić ili Nebojša Radmanović“, dodaje Cenić. Naša sugovrnica naglašava da je „Dodik odavno postao vlasnik RS, njenih dobara i građana i da na to nema nikakve ozbiljne reakcije javnosti“.

Koliko je Dodik široke ruke kada je u pitanju trošenje javnog novca svjedoči i činjenica da za svoje potrebe koristi čak tri kabineta. Jedan u Sarajevu, gdje je i sjedište Predsjedništva BiH, drugi u Istočnom Sarajevu, i treći u Banjaluci.

Gdje je, ponovo na teret građana RS, izvršena adaptacija cijelog jednog sprata u zgradi entitetske Vlade.  Ovdje treba navesti da je tokom svog mandata u Predsjedništvu BiH Radmanović koristio samo jednu kancelariju u sjedištu Predsjednika RS. Mladen Ivanić je, pak, podsjeća Cenić, morao plaćati najam svoje kancelarije u Banjaluci.

BICIKLI I BLINDIRANI MERCEDESI

„Na ovaj broj građana u BiH imati tri sjedišta nema nikakvog efekta. I to bi imalo nekakvog smisla da se time u pozitivnom smislu afirmiše BiH, da to dovodi do ekonomskog napretka, da se na BiH ne gleda u svijetu s nipodaštavanjem“, navodi Cenić.

Cenić: Uredbe Vlade se podređuju interesima pojedinca

Njeno mišljenje dijeli i Stanić, koji ističe kako ne bi bilo sporno koliko kabineta Dodik koristi kada bi od toga građani imali ikakve koristi.

Tokom prošlogodišnje zvanične posjete Danskoj predsjednik Francuske Emmanuel Macron Kopenhagen je u pratnji svog domaćina premijera Lars Lokke Rasmussena obišao biciklom. Na posao biciklom ili javnim prevozom odlaze brojni najviše funkcioneri niza evropskih država koje po ekonomskoj snazi BiH neće nikada dostići.

No, tako što ne dotiče naše visoke funkcionere, posebno Milorada Dodika. On voli luksuz i ne preza da se njime okruži, iako entitet RS spada u najsiromašnije regije Evrope. Tako je Dodik samo u 2017. godini za nabavku dva službena automobila za kabinet predsjednika RS izdvojio „tričavih“ 140,700 maraka narodnog novca.

Iako je riječ o luksuznim vozilma – u njima se nije vozio. Za njegove potrebe MUP RS sklopio je još 2012. s preduzećem CERS d.o.o (ispostava kompanije Comsar Energy, kontroverznog biznismena Rašida Serdarova), ugovor  o “zakupu pokretne stvari”. Odnosno blindiranog “mercedesa“, koji je plaćen 550.000 eura i koji, uz ostalo, ima specijalne gume što ostaju u funkciji i nakon što budu probušene metkom (jedna košta 35.000 KM). Ministar sigurnosti BiH Dragan Mektić u javnosti je izašao s dokumentom iz kojeg se vidi da RS mjesečno za najam istog vozila plaćala 2.000 KM, odnosno da je u periodu 2012.-2017. za te namjene iz džepova građana izvučeno 120.000 maraka.

OPUSTOŠEN RAČUN POSEBNIH NAMJENA

I dok se na jednoj strani službeni helikopter i automobili koriste kako za obavljanje javnih poslova tako i stranačke aktivnosti nosilaca vlasti, Vlada RS ne samo da je do posljednje marke ispraznila račun posebnih namjena, nego se i na mjesečnom nivou zadužuje na domaćem tržištu kapitala kako bi osigurala budžetsku likvidnost.

„Sve je više aviona i helikoptera, a građani sve lošije žive“, konstatuje Cenić.

No, ti isti građani, bez obzira na male plate, mizerne penzije, ponižavajuće niske naknade demobilisanim borcima, nezaposlenost… mirno prelaze preko bahaćenja vlasti. Stoga nije zgoreg podsjetiti i na jedan od komentara vezanih za nabavke novih automobila za potrebe kabineta predsjednice RS, u kojem je rečeno „pa neće se valjda predsjednica voziti u Ladi“.

Svetlana Cenić ističe da je BiH zemlja onih koji uglavnom pametuju, onih koji su skloni uz kafu kritikovati sve i svakog, ali ne i preuzeti bilo kakvu akciju koja bi dovela do promjena.

„Većina građana očekuje da neko drugi umjesto njih riješi probleme. A ako takvih nema, onda uporno glasaju za iste vođe koji su ih osiromašili, zbog kojih ni oni ni njihova djeca ne vide nikakvu perspektivu“, zaključuje Cenić.

Erduan KATANA
Erduan KATANA
Bosanskohercegovački novinar, nekadašnji dopisnik Radija "Slobodna Evropa".

Povezane vijesti

NAJNOVIJI ČLANCI