„Članovi Državne regulatorne komisija za električnu energiju BiH (DERK), ponukani pisanjem Inforadara, ‘priznali grešku’ sa izmjenama Pravilnika o priključku na prenosnu mrežu iz 2012. godine, te pokrenuli proceduru izbacivanja sporne odredbe o entiteskoj raspodjeli snaga, neupravljivih proizvođača koja se bez opasnosti po sistem mogu priključiti na prenosnu mrežu.“
Ovaj sadržaj poruke je prije dva mjeseca stigao na adresu Inforadara, a nakon što smo krajem oktobra prošle godine objavili istraživačku priču o teškim zloupotrebama u vezi s obnovljivim izvorima energije te otkrili šta je utvrdila finansijska revizija u Operatoru za obnovljive izvore energije.
SILNE NEPRAVILNOSTI U POSLOVANJU
U septembru 2021. Ured za reviziju institucija u FBiH izvršio je finansijsku reviziju Operatora za OIEiEK (Operator za obnovljive izvore energije i efikasnu kogeneraciju) za 2019. i 2020. godinu, koja obuhvata reviziju finansijskih izvještaja i usklađenosti aktivnosti, finansijskih transakcija i informacija s relevantnim zakonima i drugim propisima.
Nakon izvršene revizije, Operatoru za OIEiEK data su četiri negativna mišljenja, te je menadžmentu izdato ukupno 37 preporuka. Sve je dokumentovano na 50-ak stranica i gotovo da u Izvještaju nema niti jedna rečenica koja ne upućuje na kriminalno poslovanje u ovom Operatoru.
Revizijom utvrđene nepravilnosti u poslovanju Operatora od strane uposlenika odnosno Sindikata OIEiEK-a, već su bile prijavljivane nadležnom ministru Nerminu Džindiću. U Izvještaju stoji da je utvrđeno višestruko kršenje Zakona o korištenju obnovljivih izvora energije i efikasne kogeneracije, Zakona o javnim nabavkama, Zakona o računovodstvu i reviziji u FBiH te Zakona o radu.
I prije nego je urađen revizorski izvještaj uposlenici su u više navrata upozoravali na nezakonitosti i kriminal. I izvještaj Finansijske policije je ukazao na katastrofalno stanje, međutim sve to su resorni ministar Nermin Džindić i Vlada FBiH hladno ignorirali. U pozadini cijele afere je odluka Vlade koja je na prijedlog ministra Džindića usvojila Zaključak 955/19 kojim je u potpunosti zanemareno zakonodavstvo u oblasti izgradnje, priključenja i podsticanja proizvodnje iz objekata koji električnu energije prave koristeći obnovljivi izvore, a sve u korist politički bliskih kompanija kojima Vlada i ministar pogoduju.
Sada je time što DERK priznao „grešku“ sa izmjenama Pravilnika iz 2012. te pokrenuo proceduru izbacivanja sporne odredbe o entiteskoj raspodjeli snaga i Zaključak 955/19 postaje apsolutno suvišan, osim što je cijelo vrijeme bio i protivustavan i protivzakonit.
Dva mjeseca prije oktobarske priče u avgustu prošle godine Inforadar je objavio još jednu priču u vezi s nelegalnim poslovanjem u ovom Operateru. Podsjećamo, prije dvije i po godine Vlada Federacije, a na prijedlog ministra energetike, rudarstva i industrije Nermina Džindića, usvojila je Zaključak 955/19 koji nije utemeljen ni u jednom državnom ili entitetskom zakonu iz sektora energije. Ovim aktom u potpunosti je zanemareno zakonodavstvo u oblasti izgradnje, priključenja i podsticanja proizvodnje iz objekata koji električnu energije prave koristeći OIE (obnovljive izvori energije koji se odnose na postrojenja velikih vjetroelektrana i solarne energije).
KOGA FERK ŠTITI
Konačno, prije dva mjeseca na sjednici Predstavničkog doma Parlamenta FBiH, stavljena je tačka dnevnog reda „Razmatranje i usvajanje izvještaja o radu za 2020.“, koji je pripremila Regulatorna komisija za energiju u FBiH (FERK).
Zastupnica Naše stranke Sanela Klarić, koja od početka mandata upozorava na ove neregularnosti, pred parlamentarcima je objasnila da izvještaj uopće ne sadrži uočene ogromne probleme koje je napravila Uprava Operatora. Podsjećamo da je FERK zakonski obavezan da nadgleda rad Operatora.
Klarićeva pojašnjava da je FERK u službi politike iako formiran kao nezavisno tijelo za regulaciju i praćenje rada Operatera i dvije Elektroprivrede u FBiH.
Nažalost, Izvještaj u Parlamentu FBiH je usvojen, a parlamentarcima nije smetalo što „Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije i Regulatorna komisija za energiju u FBiH, svako u okviru svojih nadležnosti, nisu vršili upravni nadzor nad primjenom Zakona o korištenju obnovljivih izvora energije i efikasne kogeneracije i drugih propisa, nadzor nad obavljanjem poslova određenih ovim Zakonom, nadzor nad zakonitošću upravnih i drugih akata koje donose nadležni organi, kao ni nadzor nad njihovim postupanjem (tačka 6. Izvještaja).“
Naši izvori navode da je čak nadležnosti FERK-a preuzeo Operator za vrijeme prethodne uprave te sam izdavao rješenja o kvalifikovanom proizvođaču.
Postavlja se pitanje koga FERK štiti kada znamo koliko se novca prikupljenog od građana na netransparentan način privilegovanim proizvođačima isplaćuje godinama. FERK bi trebao da štiti građane, a ne korupciju u FBiH.
Glavno i suštinsko pitanje, na koje odgovor treba da da pravna država (ukoliko to uopće želi), jeste zašto FERK žmiri na činjenicu da pojedini parlamentarci i eksperti iz oblasti doslovno godinama mole Džindićevo ministarsvo da u proceduru uputi novi Zakon o obnovljivim izvorima energije koji bi konačno stao u kraj korupciji u ovom iznimno bitnom sektoru za budućnost svih nas.