NEKA KAMPANjA POČNE: Elektroprivreda RS za reklamiranje na događajima i oglašavanje u medijima troši preko tri miliona KM!

Siniša Vukelić, glavni i odgovorni urednih portala Capital.ba, kaže za InfoRadar da Elektroprivreda Republike Srpske nastavlja sa svojom i sa praksom institucija i javnih preduzeća.

Elektroprivreda RS raspisala je 6. marta 2024. godine tender za nabavku usluga reklamiranja na sportskim, kulturnim, humanitarnim i drugim manifestacijama i događajima vrijedan 2.500.000 KM. Pravo prijave imaju fizička i pravna lica koja u posljednjoj godini poslovanja nisu imala gubitak i koja su imala isti ili sličan ugovor u vrijednosti od 700.000 KM bez PDV-a.

U projektnom zadatku iskazana je potreba za PR tekstovima, grafičkim i vizuelnim identitetom kompanije, te dometom kampanje koju treba da primijeti najmanje 50 000 ljudi. Specifične zahtjeve za reklamiranjem koji stižu Elektroprivredi RS obradit će – sudeći prema tenderskoj dokumentaciji – ponuđač s kojim bude potpisan ugovor o nabavci usluga reklamiranja. Bude li cijena ponude neprirodno niska, Elektroprivreda RS zatražit će pismeno pojašnjenje ponuđača.

 

Dodatno, u planu javnih nabavki ovog javnog preduzeća je raspisivanje tendera za oglašavanje u medijima vrijednog 750.000 KM bez PDV-a početkom maja ove godine.

Siniša Vukelić, glavni i odgovorni urednih portala Capital.ba, kaže za InfoRadar da Elektroprivreda Republike Srpske nastavlja sa svojom i sa praksom institucija i javnih preduzeća.

„Plaćaju oglašavanje u medijima, što je potpuno nelogično, jer su privredni monopolisti kojima ne treba promocija i reklama. Njihovi potrošači su unaprijed poznati i sa njima imaju ugovore. Jasno je da oni moraju obavještavati o javnim nabavkama, raspisivanju konkursa, ali to je značajno manje od iznosa koji troše na oglašavanje“ – kaže Vukelić.

Vukelić smatra da su utemeljene optužbe i mišljenje da se radi o kupovini naklonosti medija i drugih organizacija.

„Kada se to radi preko agencije jedan dio novca može završiti u stranačkim ili privatnim džepovima, da li za finansiranje kampanje ili za ličnu korist pojedinaca. To rade godinama, posebno učestalo pred izbore. Brojni mediji, nevladine organizacije i opozicija su kritikovali, ali s obzirom da nema nikakvih sankcija rukovodstvo institutcija i javnih preduzeća se ne obazire na to. To je posao za tužilaštvo i pravosuđe koje ne radi dobro svoj posao“ – kaže Vukelić.

Siniša Vukelić, glavni i odgovorni urednih portala Capital.ba, kaže za InfoRadar da Elektroprivreda Republike Srpske nastavlja sa svojom i sa praksom institucija i javnih preduzeća.

Srđan Traljić iz Transparency International u Bosni i Hercegovini kaže da oni navodno žele da dođu do novih kupaca, a jasno je da ni od koga drugog ne možete da kupite struju.

“To je jedan od načina političke kontrole nad medijima“ – kaže Srđan Traljić.

Transparency International u Bosni i Hercegovini je kroz monitoring oglašavanja na Facebooku i društvenim skupovima došao do podataka da su stranke prikazale najmanje dva miliona maraka manje od iznosa koji su prijavili na terenu.

„Mi tim monitoringom nismo pokrili ništa drugo nego dio utroška na oglašavanje koji nije prijavljen i dio novca koji stiže za oglašavanje. Po svim indicijama, taj novac dolazi od javnog sektora jer konstantno isti mediji dobijaju nabavke i konstantno su isti posrednici.  Rukovodstvo Elektroprivrede mora da ima obrazloženje zašto troši toliko za reklamiranje, a po svemu sudeći ga nema“ – zaključuje Traljić.

Iako je Elektroprivreda Republike Srpske pokušala da obrazloži izdavajanje za reklamu kao vid podrške kulturnim, sportskim, humanitarnim i drugim manifestacijama, ostaje upitno zbog čega ovom javnom preduzeću treba posrednik u oblasti reklamiranja i oglašavanja.

 

Ljupko Mišeljić
Ljupko Mišeljić
Ljupko Mišeljić je novinar i kolumnista iz Banjaluke.

Povezane vijesti

NAJNOVIJI ČLANCI