Twitter nalozi upitne autentičnosti i unificiranog “ponašanja”, međusobno povezani i aktivni na pružanju podrške SNSD-u i njegovim predstavnicima/ama, po svoj prilici predstavljaju mrežu stranačkih “botova”.
Društvene mreže postale su jedan od najznačajnijih prostora za političku promociju. U javnosti se često spekuliše i o tome da predstavljaju i svojevrsno radno mjesto za stranačke “botove” – osobe koje pišu objave i komentare podrške političkim strankama za određenu naknadu ili kao dio stranačkog angažmana.
“Bot”, skraćeno od “robot”, naziv je koji se u kontekstu društvenih mreža odnosi na automatizovane naloge iza kojih ne stoje stvarni ljudi, a čije aktivnosti na mrežama imaju privid autentičnosti. U našem regionu, budući da su primjeri postojanja stvarnih automatizovanih naloga rijetki ili još uvijek slabo prepoznati, ovaj termin koristi se za opisivanje naloga iza kojih stoje stvarne osobe, koje promovišu određene (obično političke) subjekte putem tzv. koordinisanog neautentičnog ponašanja. Djelovanje “botova” Srpske napredne stranke, recimo, česta je tema istraživačkih i drugih medija u Srbiji (1, 2, 3, 4). Dakle, ovakve prakse raširene su u regionu i njihovo postojanje i rad prepoznati su kao mogući uticaji na javno mnijenje.
Koordinisano neautentično ponašanje “fraza je koju je popularizovao i definisao Facebook kao korišćenje više naloga ili stranica na društvenim mrežama koje skrivaju stvarne identitete ljudi koji vode naloge kako bi doveli u zabludu i/ili uticali na druge u političke ili finansijske svrhe”, navodi Snopes. Društvene mreže, poput Facebooka i Twittera, pokrenule su određene korake prema redukciji postojanja ovakvih mreža naloga, budući da je koordinisano neautentično ponašanje sve prisutniji fenomen.
U februaru 2021. godine Milorad Dodik je najavio da će Savez nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) u narednom periodu posvetiti više pažnje društvenim mrežama:
“Angažovaćemo stručnu agenciju koja će se voditi pitanjima koncipiranja naših odnosa prema društvenim mrežama. Mislim da ćemo za nekoliko mjeseci biti najvažniji faktor na tom planu”, rekao je tada Dodik.
Dodik nije precizirao kako bi se ovaj “plan” trebao realizovati niti šta podrazumijeva pod tim da će njegova stranka postati “najvažniji faktor” na društvenim mrežama. No, nekoliko mjeseci kasnije na Twitteru i Facebooku počeli su se pojavljivati korisnički nalozi u potpunosti posvećeni promociji SNSD-a, čije aktivnosti nalikuju na djelovanje automatizovanih naloga, takozvanih botova.
SNSD “mreža” na Twitteru
Na Twitteru postoji najmanje 30 naloga koje na ovoj društvenoj mreži prati gotovo 6.700 ljudi, a koji, uz veoma rijetke izuzetke, objavljuju isključivo sadržaje vezane za SNSD. Na ovim profilima gotovo da nema aktivnosti koja nije povezana sa SNSD-om i/ili kritikom političkih oponenata ove stranke. Najčešće se radi o dijeljenju medijskih članaka koji govore pozitivno o SNSD-u i/ili negativno o drugim strankama i njihovim članicama i članovima. Povremeno se na ovim profilima pojavljuju iste objave u isto vrijeme, uz vrlo slične, gotovo identične komentare koji prate “partijsku liniju” i političke stavove. Takav je primjer na slici dolje, gdje se na nekoliko ovakvih profila u kratkom vremenskom razmaku pojavio screenshot istog članka objavljenog na RTRS-u prethodne večeri.
Glavna aktivnost ove “mreže” je dijeljenje, to jest retvitanje objava u kojima se promovišu politika SNSD-a, Milorad Dodik, Željka Cvijanović i druge stranačke ličnosti, a kritikuju opozicione stranke i političari/ke, s posebnim naglaskom na Draška Stanivukovića. Čest sadržaj su i podjele Twitter objava sa zvaničnih naloga SNSD-a i čelnika/ca ove stranke ili drugih korisnica/ka, koje govore o temama značajnim za SNSD. Retvitovi i linkovi koji se dijele na ovim profilima obično su samo podijeljeni bez popratnog teksta ili uz kratke jednoobrazne komentare u kojima se hvali SNSD i kritikuju, a često i vrijeđaju, opozicione stranke ili druge osobe i institucije prema kojima ova stranka ima negativan stav. Autentičnih komentara, koji odstupaju od ovog obrasca, na ovim profilima nema niti se oni upuštaju u interakcije poput komentarisanja ili diskusija na tuđim objavama.
Pored toga što dijele isti ili vrlo sličan sadržaj na uniforman način, ovi nalozi imaju vrlo slična imena, to jest Twitter handle koji se najčešće sastoji iz ličnog imena i niza brojeva – recimo @JovanaS38014277, @IvanaS33139234, @MarkoD37080153, @Milena76084801, @Aleksan41186389 itd. Arhivirani linkovi ovih profila, na kojima se može vidjeti njihova cjelokupna aktivnost do 8.9.2022, dostupni su ovdje.
Neke od profilnih slika ovih naloga djeluju neautentično, prikazujući osobe kojima se ne vidi lice ili se na njima ne nalaze ljudi. Koristeći četiri najpouzdanija alata za pretragu slika (Google Images, TinEye, Microsoft Bing i Yandex), pretražili smo profilne slike korištene za ove naloge, a rezultate smo dobili za samo četiri slike, za koje smo utvrdili da ne prikazuju osobu na čijem se profilu nalaze.
Jedna od slika prikazuje influenserku Žanu Jurišić. Druga je preuzeta iz reklama za umetke za kosu, treća s Instagram profila pod imenom pikolaaaaa, koji više nije dostupan, ali se slika još uvijek može naći u člancima pojedinih portala. Za jednu od profilnih slika utvrdili smo da predstavlja spoj dvije različite slike (1, 2), od kojih nijedna ne prikazuje osobu čije je ime na Twitter nalogu.
Twitter nalozi iz ove mreže napravljeni su u periodu od marta do oktobra 2021. godine.
Najveći broj ovih naloga, njih 12, nastao je u maju 2021. godine. Do pojave ovih naloga je, dakle, došlo nakon što je Milorad Dodik u februaru te godine najavio da će SNSD u narednim mjesecima postati “najvažniji faktor” na društvenim mrežama. SNSD nije odgovorio na naš upit o tome da li se i na koji način realizovala ova najava.
Velika većina ovih naloga i dalje je aktivna, a četiri su prestala objavljivati sadržaje krajem januara 2022. godine (1, 2, 3, 4).
Kako su ovi nalozi povezani?
Većina ovih naloga međusobno se prati na Twitteru, tvoreći isprepletenu mrežu u potpunosti posvećenu promociji jedne stranke. Ovi nalozi, ipak, prate i druge profile na ovoj društvenoj mreži. Korisnici/e Twittera često “uzvrate praćenje” i nalozima ljudi koje ne poznaju, što je moguće objašnjenje činjenice da ovu mrežu vrlo neautentičnih naloga na Twitteru prati više od 6,5 hiljada ljudi. Uzevši u obzir broj naloga i postojećih pratitelja/ki, njihova aktivnost na Twitteru može doseći veliki broj korisnika/ca i na taj način vršiti stranačku promociju u predizbornom periodu.
Nakon što smo utvrdili da se većina navedenih naloga koji na ovoj mreži djeluju na isti način međusobno prati, podatke o tome koji nalog prati koje profile unijeli smo u alat Flourish. Tako smo kreirali ispod navedenu ilustraciju koja prikazuje mrežu praćenja na ovim nalozima.
Dakle, na društvenoj mreži Twitter postoji svojevrsna mreža naloga na kojima se daje bezrezervna podrška Savezu nezavisnih socijaldemokrata. Iz samih naloga nije moguće zaključiti da li je riječ o stvarnim osobama koje dijele ovakve objave iz sopstvenih ubjeđenja ili o pojedincima/kama koji/e to rade za određenu korist, putem više različitih, često lažnih naloga.
O aktivnostima stranačkih “botova” Raskrinkavanje je pisalo i ranije iz ugla njihovog djelovanja u sekciji komentara na portalu Klix. Tada je identifikovano više od 250 korisničkih profila koji su tokom izborne kampanje 2018. godine u komentarima na ovom portalu pružali bezrezervnu podršku političkim partijama SDA, SBB i SDP.
Pomenuti Twitter nalozi, iako javni, na ovoj društvenoj mreži onemogućili su primanje poruka. Stoga ih nismo mogli kontaktirati prije objavljivanja ove analize. SNSD nije odgovorio na naš upit o postojanju naloga na društvenim mrežama putem kojih se vrši naizgled “organska” promocija stranke u predizbornom periodu.
Pretražili smo i druge društvene mreže za naloge s istim imenima i istim slikama. Na Facebooku smo pronašli šest naloga (1, 2, 3, 4, 5, 6) s istim imenima, slikama i jednakom podrškom SNSD-u kakva je prisutna i u njihovim Twitter verzijama. No, pored njih, na Facebooku postoji još mnoštvo naloga koji funkcionišu prema sličnom principu kao i oni na Twitteru, o čemu ćemo pisati u sljedećoj analizi posvećenoj SNSD-ovim stranačkim “botovima”.
(Marija Ćosić i Tijana Cvjetićanin, Raskrinkavanje.ba)