Autor: D. Tovilović (Capital)
Nove cjenovnike inicirala su lokalna preduzeća koja obavljaju ove usluge.
Direktori tvrde da su se domaćinski ponašali, ali da je u međuvremenu došlo do poskupljenja goriva, struje, repromaterijala, sirovina, ali i rasta plata zaposlenih pa je po ovim cijenama poslovanje jednostavno neodrživo.
Grijanje poskupljuje za 22 odsto
Grijanje bi po prijedlogu iz „Toplane“ u prosjeku trebalo da poskupi za 22 odsto.
Korisnici u stambenim zgradama koji ga plaćaju 12 mjeseci umjesto 1,73 KM po kvadratu prostora ubuduće će za istu uslugu morati izdvajati 2,10 KM.
Tako će građani koji imaju stan od 50 kvadrata umjesto dosadašnjih 86,5 KM ubuduće plaćati čak 105 KM mjesečno za grijanje.
Privrednici koji su do sada plaćali 3,17 KM po kvadratu, po novom cjenovniku za grijanje će izdvajati 4,3 KM.
Budžetski korisnici, odnosno javne ustanove i preduzeća za kvadrat prostora koji će se grijati umjesto 2,77 KM, plaćaće 3,4 KM.
Građani koji imaju ugrađene kalorimetre za megavat čas toplotne energije će izdvajati 144 marke umjesto dosadašnjih 118 KM, što je osjetno skuplje.
U „Toplanama“ su se pravdali da ih opterećuju dugovi iz prošlosti, nedovoljna naplativost te nedostatak para za izmirenje obaveza.
Sa druge strane, troškovi proizvodnje čine preko 50 odsto njihovih ukupnih troškova, a u njih spadaju biomasa koja je u tri godine poskupjela za 50 odsto, gorivo čija se cijena uduplala te struja koja je rasla za 30 odsto.
Materijal za održavanje je prema tvrdnjama u ovom preduzeću poskupio za 70 odsto.
„Kada se svemu ovome doda rast najniže plate, smanjenje broja korisnika, dotrajala mehanizacija, jasno je da je povećanje cijena jedan od načina da se povećaju prihodi preduzeća kako bi grad u narednom periodu imao uredno snabdijevanje, a potrošači tople stanove“, navodi se u prijedlogu koji potpisuje v.d. direktora Duško Miletić.
Zanimljivo je da ovo poskupljenje u „Toplanama“ pokušavaju da predstave kao nešto pozitivno jer je prema njihovim procjenama cijena trebala realno da bude veća za 62 odsto.
„Svjesni smo da je to nerealno i da bi predstavljalo udar na budžet korisnika kao i izazvalo negativne posljedice“, ocjenjuju oni.
Račun za vodu u prosjeku će biti veći za 14 odsto
Za sutrašnju skupštinu spremno je i poskupljenje vode i kanalizacije, od nadležnih nazvano kao „korekcija cijena usluga“.
Prijedlogom nove tarife predviđeno je povećanje cijene varijabilnog dijela za domaćinstva od 0,17 KM po kubnom metru vode i povećanje fiksnog dijela za jednu marku za sve kategorije potrošača.
Ovim izmjenama prosječan račun za domaćinstva biće veći za 14,34 odsto, za industriju i zanatski sektor 2,7 odsto, a za budžetske potrošače 3,4 odsto.
„Preduzeće je u prethodnim godinama na sve načine pokušavalo da obezbijedi dovoljno sredstava za normalno funkcionisanje, od ušteda na svim nivoima, smanjenjem broja radnika, reorganizacijom poslova, međutim više nismo u stanju da održimo tekuću likvidnost“, pravda se v.d. direktora „Vodovoda“ Dragan Stamenić.
Novi cjenovnik za odvoz komunalnog otpada napisali su u preduzeću „Komunalne usluge“ Prijedor.
Međutim, usluga za građane, bar za sada ne bi trebala biti viša. Naime, njima je u junu prošle godine odvoz smeća poskupio sa 0,13 KM na 0,15 KM po kvadratnom metru.
U fokusu su privrednici, kojima se cijena nije mijenjala od 2017. godine. Opravdanje za poskupljenje skoro je pa preslikano kao iz prethodna dva slučaja.
„Došlo je do promjena koje utiču na poslovanje, kao što su porast cijena materijala, naftnih derivata, rezervnih dijelova i opreme, cijena struje, vode i minimalne plate. Nastojali smo kroz reorganizaciju preduzeća i uštedama na svim nivoima, da obezbijedimo dovoljno sredstava, međutim nismo u stanju da više održavamo tekuću likvidnost“, poručuju oni.
Navode da je i jedan od razloga za novi cjenovnik manjkavost starog, gdje su postojale nejasnoće koje su uticale na pravilan obračun i utvrđivanje cijene koštanja.
Govoreći o cjenovniku pogrebnih usluga, kažu da se on nije mijenjano od 2015. godine.
„U prijedlogu novog cjenovnika uvrstili smo i određene usluge koje u ovom momentu ne pružamo, kao prevoz umrlih lica, upotreba kolica za prevoz cvijeća i vijenaca, a preduzeće ima u planu da nabavi i adekvatno pogrebno vozilo kako bi proširili asortiman usluga“, stoji u obrazloženju njihovog prijedloga.
Inače, treba istaći da su prijedlozi za povećanje cijena komunalnih usluga dobili saglasnost Savjeta za zaštitu potrošača ekonomskih usluga grada Prijedor.
U udruženju potrošača “Don” koje je dio ovog tijela kažu da su zahtjevi preduzeća za povećanjem cijena bili daleko veći, ali da su na kraju usaglašena povećanja u razumnoj mjeri.
“Da budemo jasni, mi smo protiv bilo kakvih poskupljenja, ali jednostavno treba biti realan”, poručili su oni.