Centralna izborna komisija (CIK) BiH 2. novembra potvrdila je rezultate opštih izbora u BiH, Apelaciono vijeće Suda BiH odbacilo je žalbu PDP-a i SDS-a na odluku o izboru Milorada Dodikaza predsjednika RS, čime su se stekli uvjeti za konstitutivnu sjednicu Narodne skupštine RS i izbor nove vlade ovog bh. entiteta.
No, i prije zvanične potvrde izbornih rezultata, uvjeren u svoju pobjedu, Dodik je nakon sastanka s koalicionim partnerima (SP, Ujedinjena Srpska, DEMOS, NPS i NDP) još 5. oktobra najavio da do značajnijih promjena u vladi neće doći, odnosno da će na sceni biti, još jedna, kako to u SNSD-u vole isticati, vlada kontinuiteta.
KAKO VUČIĆ U SRBIJI TAKO DODIK U RS
Na čelu vlade, saopštio je lider SNSD-a potkraj prošle nedjelje, ostaje Radovan Višković. No, jednako kao što smo tome nedavno svjedočili u Srbiji, neće mu biti pružena makar i ona formalna prilika da sam bira svoj kabinet te će o tome odlučiti, poput Aleksandra Vučića u Srbiji, u RS Milorad Dodik.
Slijedom toga i načinom na koji upravlja RS-om Dodik će, izvjesno je, saopštiti na sjednici Izvršnog komiteta SNSD-a, prije nego Višković i bude dobio mandat za sastav nove vlade, ko će biti stari i ko novi ministri te će i konsultacije parlamentarnih stranaka s mandatarom biti samo jedan u nizu igrokaza fasadne demokratije koja je na sceni u RS-u.
Za pretpostaviti je da će SNSD-u, koji je i dalje najjača parlamentarna stranka, pripasti i najveći broj i to ključnih ministarskih pozicija. Odnosno da će na čelu policije ostati Dragan Lukač, finansija Zora Vidović, urbanizma i građevinarstva Srebrenka Golić, zdravlja Alen Šeranić.
Odluku da Višković, kako je kazao, prve dvije godine vodi vladu RS, Dodik je obrazložio „teškim nadolazećim vremenom u kojem je potreban iskusan premijer“, ali i najavio da će u određenim, a riječ je u manje bitnim resorima, biti postavljeni novi ministri.
Ima li se u vidu činjenica da je za četiri godine premijerskog mandata vlada Radovana Viškovićazabilježila i više nego skromne rezultate, otvara se pitanje temljem čega su, osim političke lojalnosti, zaslužili još jedan mandat?
Ekonomski analitičar Zoran Pavlović smatra da aktuelna vlada ničim nije zaslužila da joj se povjeri još jedan mandat.
„Vlada u cjelini nije ništa pozitivno uradila za ekonomiju RS-a. S druge strane su ljudi koji su razočarani što se nije ništa uradilo po pitanju akciza, smanjivanja stope PDV-a na prehrambene artikle, kao i svi oni koji su napustili BiH i time pokazali do koje su mjere nezadovoljni ekonomskom situacijom i životom u RS-u. Prema tome, ako će ostati vlada kontinuiteta, onda će ostati vlada koja će otjerati još ljudi iz RS-a“, podvlači Pavlović.
Naš sugovornik predviđa stoga krajnje sumornu budućnost, navodeći da će sa sve manjim brojem radnika biti teško finansirati penzioni fond i da će penzije biti nedovoljne za preživljavanje. Pavlovićpodsjeća da u RS-u nema ni neophodnih, sistemski uređenih socijalnih davanja, dok je istovremeno budžet predsjednika RS povećan sa 11 na 56,5 miliona KM, „kako bi on bio u stanju da novac, po potrebi, narodu podijeli kao sadaku“.
Iako se vlada hvali rastom budžetskih prihoda i za to sebi pripisuje zasluge, Pavlović kaže da to nema veze s vladom nego s inflacijom. Navodi da je povećanje penzija bilo čisto kalkuliranje u namjeri „kupovine glasova“ i da su ta povećanja najmanje tri do pet puta manja od inflacije.
VLADAJUĆU KOALICIJU UPOZORENJA NE BRINU
Milica Pralica, građanska aktivistica i izvršna direktorica udruženja građana Oštra nula, ocjenjuje da nikoga ne treba čuditi da je i prije zvanične potvrde izbornih rezultata Milorad Dodik saopštio ko će voditi novu vladu RS.
Pralica kaže kako trebamo biti svjesni činjenice da više od decenije živimo u diktaturi, pri čemu izbori su samo privid demokratije, „štoviše režim ih iz godine u godinu obesmišljava, a što su potvrdili i ovi izbori“.
„Nažalost, u ovom entitetu se unaprijed zna ko će činiti skupštinsku većinu, samo se koalicioni partneri mijenjaju u zavisnosti od podaništva režimu. Pa u Vladi RS-a imamo ministre koji su promijenili više resora nego što pojedini sportisti promijenili klubova u svojoj karijeri. Njihovo zvanje je da budu ministri, bez obzira što su nekompetentni da vode određen resor i to što ne rade u interesu građana je ustvari nagrada za njihovo podaništvo“, zaključuje Pralica.
Pavlović dodaje da, koliko god je aktuelna vlada, koja bi trebala nastaviti rad u manje-više istom sastavu u ključnim resorima i sa istim premijerom, odgovorna za lošu ekonomsku situaciju u RS-u – odgovorna je i za političko stanje u ovom bh. entitetu.
„Naša politička situacija ljude i investitore odbija od motiva da nešto pokreću u RS-u, odnosno da u nju investiraju. Jer ako investitori odustaju od ulaganja zbog političke situacije, onda je to toliko ozbiljna situacija da to dugoročno ne može trajati“, kazao je Pavlović.
Milorada Dodika, Petra Đokića, Nedeljka Čubrilovića i Nenada Stevandića upozorenja ekonomista ne brinu, kao što ih ne zanimaju ni mišljenja onih građana koji nisu njihovi partijski vojnici. Ono što, pak, Dodik priželjkuje, jednako kao i novoizabrana članica Predsjedništva BiH Željka Cvijanović, jeste kako u Narodnoj skupštini RS-a osigurati ne natpolovičnu, nego dvotrećinsku većinu.
Na tom su fonu bile i izjave Dodika o spremnosti na formiranje koncentracione vlade. Koja se, podsjećamo, uglavnom formira u posebnim situacijama poput vanrednog ili ratnog stanja, te teških elementarnih nepogoda, i u koju ulaze sve parlamentarne stranke.
“To neće biti moguće sa Igorom Crnadkom, Branislavom Borenovićem ili Jelenom Trivić, ali smatram da u PDP-u ima prihvatljivih ljudi”, rekao je Dodik, te pojasnio je da su razlog tome „teška vremena“.
Osim računanja na „podobne“ članove PDP-a, Dodik je kazao i da u SDS-u „ima veoma korektnih ljudi“.
„Mi nemamo ništa protiv patriotskog SDS-a. Nije slabost SNSD ako želi jedinstvo, kako to opozicija tumači”, izjavio je Dodik.
DODIK BACIO KOST MEĐU VOĐSTVO PDP-a
Ključni razlozi ponude za koncentracionu vladu leže u potrebi osiguravanja stabilne dvotrećinske većine u Narodnoj skupštini sa dva cilja. Prvi je osigurati dovoljan broj glasova kako bi se pristupilo donošenju izmjena Ustava RS kojim bi se u isti ukinulo Vijeće naroda RS, koje je Dodiku trn u oku. Time bi se, ako ne srušio, onda do apsurda doveo princip jednakopravnosti konstitutivnih naroda, jer je Vijeće naroda ključni garant zaštite vitalnih nacionalnih interesa Bošnjaka, Hrvata i Srba u RS-u.
Drugi razlog je jasna namjera Željke Cvijanović da u Predsjedništvu BiH nastavi s politikom kontinuiteta obesmišljavanja i blokada BiH koju je provodio Milorad Dodik. No da bi princip zaštite entitetskih interesa mogao biti (zlo)upotrebljavan, za to je potrebna dvotrećinska većina u entitetskom parlamentu.
Iz SDS-a i PDP-a rezolutno su odbili svaku mogućnost bilo kakvog koaliranja s SNSD-om i strankama koje će činiti vlast u RS-u.
No, u cilju razbijanja jedinstva SDS-a, PDP-a i Liste za pravdu i red Nebojše Vukanovića, dio medija bliskih vlasti plasirao je vijest da je Dodik Drašku Stanivukoviću, gradonačelniku Banjaluke i potpredsjedniku PDP-a, ponudio poziciju novog premijera RS. Zanimljivo je da se Vukanović na tu informaciju odmah zakačio i prije nego je i razgovarao sa Stanivukovićem uputio mu niz krajnje ružnih poruka.
Odgovor mladog banjalučkog gradonačelnika bio je jasan, „da neće biti ničiji premijer“. Važno je ovdje i podsjetiti da je PDP jedina parlamentarna stranka koja je tokom posljednja dva mandata u Narodnoj skupštini RS ostala jedinstvena, odnosno čiji poslanici nisu iznevjerili ni stranku ni povjerenje građana kojih su ih biralo.
Istovremeno, protekle četiri godine uvjerile su nas da vlast više “papke“ ne mora kupovati jer se sami ude. Svjedoče tome brojni poslanici, posebno SDS-a, koji su opozicione klupe, zarad vlastitih benefita, a ne ideoloških ili principijelnih razloga, zamijenili onim vladajućim. Stoga je pred nama vrijeme koje će potvrditi da li su u Narodnu skupštinu iz SDS-a i PDP-a i Liste za pravdu i red ušli oni koji neće trgovati svojim mandatima i prodati povjerenje građana koji su ih birali.