Još uvijek aktuelni ministar saobraćaja i veza u Vladi Republike Srpske Nedeljko Ćorić sumnjiči se da je unazad godinu dana u više navrata ucjenjivao predstavnike kineske kompanije “Shandong Hi-Speed International (SDHS)” u vezi sa izgradnjom auto-puta Banjaluka – Prijedor, saznaje portal Infoveza.
Vlada Srpske je još u decembru 2018. godine potpisala ugovor o koncesiji sa navedenom firmom, ali uprkos snažnom insistiranju javnosti da se taj ugovor dobije na uvid, on još uvijek nije objavljen i drži se u tajnosti.
Prema riječima upućenih u sam slučaj, vjerovatno je i sama ta činjenica doprinijela tome da se pojedinci iz vlasti diskreciono ponašaju i pokušavaju da ostvare ličnu korist za sebe.
Kako naš portal saznaje, Nedeljko Ćorić se, zajedno sa svojim saradnicima, sumnjiči za krivična djela pogodovanje i sticanje protivpravne imovinske koristi. Ucjena se odnosila na izbor izvođača radova za auto-put Banajluka – Prijedor i izbor poslova nezavisnog nadzora radova na predmetnoj izgradnji. Ćorić je od Kineza zahtijevao da izgradnju puta vrši kompanija „Prijedorputevi a.d. Prijedor“, a da za nezavisno tijelo koje će nadgledati izgradnju bude izabrana firma „AG Institut d.o.o. Novi Sad“.
Posebno je zanimljiva činjenica da su Tužilaštvu BiH u krivičnoj prijavi podneseni i audio zapisi sa sastanaka (bilo ih je više, kako zvaničnih, tako i nezvaničnih) iz kojih se jasno mogu čuti navedene ucjene. Iako za sada nemamo zvaničnu potvrdu, pretpostavlja se da su tonske zapise sačinili predstavnici Šandonga.
Tužilaštvu BiH smo u prvoj polovini oktobra poslali zvaničan upit na osnovu kojeg smo željeli da provjerimo da li je zvanično formiran predmet protiv Ćorića. Oni su nam potvrdili da su formirali predmet, ali da je naknadno ustupljen Okružnom sudu u Bijeljini.
„Nakon ispitivanja osnovanosti zahtjeva, utvrđeno je da je isti sačinjen u skladu sa Zakonom i da je tražena informacija pod kontrolom Tužilaštva Bosne i Hercegovine. Predmet koji je bio formiran u Tužilaštvu BiH protiv lica Nedeljka Ćorića ustupljen je na nadležnost Okružnom tužilaštvu Bijeljina“, navode iz Tužilaštva BiH.
Što se tiče firmi koje je, prema prijavi Ćorić protežirao, odavno je jasno da se Prijedorputevi (direktor Radenko Crnogorac) dovode u vezu sa gradskom, ali i republičkom vlasti i da je ova firma u javnosti označena kao firma bliska strukturama SNSD-a, ali o firmi AG Institut Novi Sad nema puno javnih informacija.
Na njihovom zvaničnom sajtu navodi se da su oni kompanija za projektovanje, inženjering i konsalting, osnovana u maju 2011. godine u Novom Sadu. Vidljivo je da je kompanija najviše poslovala sa javnim sektorom, odnosno državom Srbijom i gradovima i opštinama u Srbiji. Međutim, indikativno je da je vlasnik kompanije Đorđe Popović porijeklom iz Zvornika, gdje je završio srednju školu, dok je fakultet upisao u Sarajevu. Popović je karijeru započeo u fabrici glinice “Birač” u Zvorniku, za koju se vezuju mnogobrojne afere.
nteresantno je da činjenica da se Ćorić sumnjiči da je učestvovao u kriminalnim radnjama vezanim za izgradnju auto-puta Banjaluka – Prijedor Vladi Republike Srpske ne predstavlja smetnju, tako da se unazad mjesec i po Ćorić pojavljuje na svim zvaničnim obilježavanjima početaka gradnje drugih puteva i auto-puteva i učestvuje u raznim pregovorima vezanim za infrastrukturne projekte.
Politikolog Velizar Antić mišljenja je da, ukoliko se zaista ispostavi kao tačno da je ministar ucjenjivao kinesku kompaniju i, na određeni način, tražio reket, kako kaže, to ne bi predstavljalo neko veliko iznenađenje.
„Jednostavno, živimo u državi sa jako slabim institucijama sa jedne strane, a sa druge strane, u partokratskom sistemu u kome je najvažnije biti član političkih partija na vlasti i sve vam je dozvoljeno. Institucije koje bi trebalo da sankcionišu ovakvo ponašanje su ili slabe i nemaju dovoljno snage da se izbore sa korupcijom, ili su i same zarobljene od strane ljudi koje su na te pozicije postavile političke partije“, tvrdi Antić i dodaje da bi se više iznenadio kada bi čuo da neki ministar ili direktor javnog preduzeća nije uzeo određeni procenat od kompanija koje angažuju ili sklapaju neki posao sa njima.
On pojašnjava i da bi, ukoliko se ispostavi da su ove optužbe istinite, pravosuđe moralo da donese jako oštre sankcije.
„Na taj način bi se poslala poruka da i visoki stranački funkcioneri mogu da dođu pod udar zakona i da nema nedodirljivih. To bi, sasvim sigurno, poslužilo kao jako dobar primjer i ostalim visoko rangiranim funkcionerima da se ne isplati baviti korupcijom i učestvovati u nedozvoljenim radnjama.
Sa druge strane, ukoliko i ovaj slučaj završi u ladicama pravosudnih institucija i dođe do nivoa zastare ili razvlačenja nadležnosti od jednog do drugog tužilaštva i od jednog do drugog suda, bojim se da će se poslati jako loša poruka građanima da se isplati ponašanje mimo zakona, jer nećete snositi nikakvu odgovornost“, kategoričan je Antić koji se pita i kako je čovjek sa ovakvim optužbama i dalje u Vladi.
„Prvo pitanje koje se nameće je to da li su u vladajućoj koaliciji uopšte upoznati sa ovim slučajem, jer postoji mogućnost da i ne znaju da je ministar pod ovako velikom i teškom sumnjom i da se vodi postupak protiv njega. U tom slučaju se može govoriti o neobaviještenosti članova vladajuće koalicije.
Međutim, ukoliko u Vladi RS znaju za ovaj slučaj i nisu se povodom njega oglasili, onda oni na određeni način pružaju podršku ministru Ćoriću i stoje iza njega“, zaključuje Antić.
Prema nezvaničnim informacijama i dokazima koji su u posjedu našeg portala, vidljivo je da su i Ministarstvo saobraćaja i veza, kao i sama Vlada Republike Srpske, upoznati o procesu koji se vodi protiv Ćorića.
Upite za komentar smo poslali i ministru Ćoriću i Autoputevima RS, dok smo Okružno javno tužilaštvo u Bijeljini i Okružni sud u Bijeljini pitali u kojoj fazi se nalazi pomenuti predmet koji se vodi protiv Ćorića. Svi su odlučili da ćute.
Podsjećamo, cijena izgradnje auto-puta Banjaluka – Prijedor iznosi 300 miliona evra, a ugovori koji su potpisani između institucija RS i kineske kompanije su i dalje tajni.